Δευτέρα 10 Οκτωβρίου 2016


 ΕΛΛΑΔΑ-ΕΥΡΩΠΗ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Ενιαία τάξη
Να γράψετε τα συμπεράσματά σας για κάθε κείμενο ή εικόνα που μελετούμε
1.Κείμενο 1 σελ 64
..........................................................................................................................................
2.Σκίτσο 1 σελ. 84
..........................................................................................................................................
3.Σκίτσο 2 σελ. 84 και κείμενο 6 σελ. 72
..........................................................................................................................................
4.Άσκηση 2 σελ. 85 και κείμενο 2 παρ.1η
Ελπίζω..............................................................................................................................
Φοβάμαι............................................................................................................................
..........................................................................................................................................
Ομαδική εργασία
Ομάδα Α Κείμενο 7 από το Τετράδιο Εργασιών
Ομάδα Β Κείμενο 2 από το Τετράδιο Εργασιών
Ομάδα Γ Κείμενο 5 από το Τετράδιο Εργασιών
Να διαβάσετε το κείμενο που ορίστηκε για την ομάδα σας και στη συνέχεια:
1. Να κρατήσετε σημειώσεις με βάση τις οποίες θα μπορέσετε να παρουσιάσετε στην
τάξη το περιεχόμενο του κειμένου που θα διαβάσετε.
2. Να προσέξετε την πρώτη περίοδο - πρόταση κάθε κειμένου και να κάνετε
παρατηρήσεις στον τρόπο με τον οποίο ξεκινά ο συγγραφέας και πώς, με βάση αυτή
την πρόταση προχωρεί.
Μην ανησυχείτε για τις λέξεις που δεν ξέρετε. Προσπαθήστε απλά να καταλάβετε το νόημα.
Αργότερα, στο σπίτι σας, καλό είναι να ψάξετε στο λεξικό και να βρείτε τη σημασία των
άγνωστων λέξεων ως επίσης και συνώνυμές τους για να πλουτίσετε έτσι το λεξιλόγιό σας.
Ομάδα Α,Β,Γ
1........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
2. Ο συγγραφέας ξεκινά την πρώτη παράγραφο..............................................................
..........................................................................................................................................
Και συνεχίζει....................................................................................................................
..........................................................................................................................................
Εργασία για το σπίτι
Παραγωγή επικοινωνιακού λόγου.
«Υποστηρίζεται ότι η εκπαίδευση μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στην υπόθεση
της ποιοτικής ζωής των πολιτών της Ε.Ε».Να συντάξετε μια επιστολή τριών
παραγράφων προς το Διευθυντή του σχολείου σας, για να προτείνετε τρόπους με
τους οποίους το ελληνικό σχολείο μπορεί να συμβάλει στην ποιοτική ζωή των
πολιτών της Ελλάδος, ως κράτους μέλους της Ε.Ε.
Ε.Ε  ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΦΥΛΛΟ   ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ   1ΗΣ   ΟΜΑΔΑΣ
Θέμα :Ιστορικό δημιουργίας της Ευρωπαϊκής Κοινότητας και εξέλιξή της

Α. Επεξεργασία - Έρευνα   (Ερωτήματα κατανόησης εννοιών )

  1. Αφού  επισκεφθείτε  τη διεύθυνση του ηλεκτρονικού κόμβου www.komvos.edu.gr  και το λεξικό , να αποσαφηνίσετε  τις έννοιες «ενοποίηση –συναλλαγή».
  2. συλλέξτε υλικό για το Ιστορικό της δημιουργίας και τη σημερινή της εξέλιξη- σύμβολα-σημαία
Β.  Τελικό προϊόν (στηριχτείτε στο υλικό που έχετε συλλέξει)
ΦΥΛΛΟ   ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ   2ΗΣ    ΟΜΑΔΑΣ
Θέμα : «Χαρακτήρες , Θεσμοί και Περιεχόμενα της Ε.Κ»

Α. Επεξεργασία - Έρευνα   (Ερωτήματα κατανόησης εννοιών )

  1. Αφού  επισκεφθείτε  τη διεύθυνση του ηλεκτρονικού κόμβου www.komvos.edu.gr  και το λεξικό , να αποσαφηνίσετε  τις έννοιες
      «Θεσμός –Ένωση- Κοινότητα- Πολιτικές αποφάσεις »
Β2.  Τελικό προϊόν (στηριχτείτε στο υλικό που έχετε συλλέξει, βρείτε ύμνο της Ε.Ε)
  • Σε περιβάλλον ΕΚ και με 200 μόνο λέξεις παρουσιάστε :  Τα κύρια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που διαχειρίζονται τις πολιτικές αποφάσεις
  •  Παρουσιάστε το υλικό στη φόρμα google
ΦΥΛΛΟ    ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ    3ΗΣ   ΟΜΑΔΑΣ
Θέμα : «Η  Ελλάδα στην Ε.Κ»

Α. Επεξεργασία - Έρευνα   (Ερωτήματα κατανόησης εννοιών )

  1. Αφού  επισκεφθείτε  τη διεύθυνση του ηλεκτρονικού κόμβου www.komvos.edu.gr  και το λεξικό , να αποσαφηνίσετε  τις έννοιες
          «εδαφική ακεραιότητα ,σύνορα, κοινωνική και οικονομική συνοχή ,
            εξωτερική πολιτική και άμυνα».                                            
  1. Συλλέξτε υλικό μέσα από συνέντευξη ή  με όποια άλλη ιδέα έχετε  για το ρόλο που καλείται να διαδραματίσει η Ελλάδα στην Ενωμένη Ευρώπη και παρουσιάστε το σε κείμενο 200λ για την προσφορά της Ελλάδας στην  κοινωνική και οικονομική συνοχή  αλλά και στην κοινή εξωτερική πολιτική και άμυνα.
    • Παρουσιάστε το υλικό στη φόρμα google
ΟΛΟΙ
ΓΕΛΟΙΟΓΡΑΦΙΑ ΓΙΑ ΕΥΡΩΠΗ
Αποστολή σας είναι η ανίχνευση της κρυμμένης ιστορίας της γελοιογραφίας και η ερμηνεία του μηνύματός της ΑΝΘΡΩΠΟΙ- ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ
1)Παρατηρήστε και καταγράψτε την οπτική γωνία (από κάτω, από ψηλά, από μπροστά, από πίσω) της γελοιογραφίας  ή σκίτσου και κάντε υποθέσεις για τον τόπο των γεγονότων.2) Περίγραψε τη δράση μέσα στη γελοιογραφία, χωρίς να την ερμηνεύσετε. Τι νομίζετε ότι γίνεται αυτή τη στιγμή;
3) Ποια δράση νομίζετε ότι προηγήθηκε και ποια νομίζετε ότι πρόκειται αμέσως να ακολουθήσει;
Παρακολουθείστε το animation της γελοιογραφίας
4)Συμπεράσματα:α) Ποιοι επιπλέον τρόποι αξιοποιούνται στην animation εκδοχή της γελοιογραφίας; Ποια η επίδρασή τους στη νοηματοδότηση του κειμένου;
·         Εργασία για το σπίτι-   Δραστηριότητες δημιουργικής γραφής
1.Υιοθετήστε ότι είστε δημοσιογράφοι και βρίσκεστε στον τόπο των γεγονότων παρακολουθώντας μια συνεδρίαση στο ευρωπαϊκό κοινοβούλιο βγάζοντας συμπεράσματα για το θέμα των προσφύγων. Ετοιμάστε το ρεπορτάζ στου οποίου οι προτάσεις σας δείχνουν παρατακτικό , υποταγμένο και ασύνδετο λόγο, 250λεξεις. (βρείτε υλικό για το θέμα και μαζί με τις απόψεις σας να εκφέρετε γνώμη.
2.Δίνεται στις ομάδες το κείμενο του Μπάρμπερ «Ο ολοκληρωτισμός των ΜακΝτόναλντς» από τους «Θεματικούς Κύκλους». Οι ομάδες μελετούν και απαντούν μια ερώτηση αντίστοιχα η Α,Β, Γ ομάδα.
1.Για την τιτλοφόρηση του άρθρου ο συγγραφέας χρησιμοποιεί το όνομα γνωστής πολυεθνικής εταιρείας διατροφής. Θεωρείτε την επιλογή του επιτυχημένη ή όχι; Εξηγήστε την απάντησή σας με βάση το συνολικό περιεχόμενο του άρθρου.
2. Βασικό χαρακτηριστικό του κόσμου των ΜακΝτόναλντς είναι η τυποποίηση και η μαζοποίηση σε παγκόσμιο επίπεδο. α) Με ποιους τρόπους το πετυχαίνει αυτό;
  β) Σε ποιους τομείς απλώνεται η κυριαρχία του;
Γ.Γιατί ο κόσμος των ΜακΝτόναλντς αποτελεί απειλή για τη δημοκρατία, σύμφωνα με το συγγραφέα; Με ποιους τρόπους, κατά τη γνώμη σας, μπορεί να αντιμετωπιστεί η απειλή αυτή;




ΚΕΙΜΕΝΙΚΑ ΕΙΔΗ http://atheo.gr/yliko/gram/gr2/interaction.html


ΑΝΑΦΟΡΙΚΕΣ ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ

http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/Theoria%20Nea/anaforikes-protaseis-Nea-Ellinika.htm




ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ:ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

1.  ΧΩΡΙΣΜΟΣ ΟΜΑΔΩΝ ΚΑΙ ΟΝΟΜΑΣΙΕΣ……....3
2.  ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ…………………………………..4
3.  ΕΝΝΟΙΕΣ: ΕΥΡΩΠΑΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ ΚΑΙ ΣΥΝΤΑΓΜΑ……..5
4.  ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ-ΜΕΣΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ…………………………….9
5.  ΠΗΓΕΣ………………10


1.ΟΜΑΔΕΣ

1. ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ Ε.Ε.
(ΜΠΑΛΑΛΑΣ,ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ,ΜΑΝΩΛΟΠΟΥΛΟΣ)
     2. ΣΥΜΒΟΛΑ ΤΗΣ Ε.Ε
(ΚΟΜΝΗΝΟΥ,ΚΟΝΤΡΑΦΟΥΡΗ)
       3. ΑΙΤΙΑ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ→
(ΜΑΡΙΝΟΥ, ΚΟΛΟΒΟΥΡΗ Α.)
      4. ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΗΣ Ε.Ε.→
(ΜΗΤΡΟΥΛΙΑ, ΛΑΖΑΝΑ)


ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ


Κωστοπούλου Ιωάννα

&

Κολοβούρη Ευγενία

Γ΄3

2016-2017








2.ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ

Στα πλαίσια συνεργασίας οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες κατά βάση 3 ατόμων με στόχο να μεγιστοποιήσουν τις προσωπικές τους γνώσεις μέσω της αλληλεπίδρασης με τα άλλα μέλη της ομάδας που προσπαθούν για το κοινό όφελος.
Συνεργάζομαι, σημαίνει εργάζομαι μαζί με κάποιον άλλο. Η συνεργατική μάθηση σημαίνει ότι τόσο οι καθηγητές
 όσο και οι μαθητές είναι ενεργοί συμμέτοχοι στη μαθησιακή διαδικασία - η γνώση δεν είναι κάτι που παραδίδεται στους μαθητές, παρά κάτι που προκύπτει από τον ενεργό διάλογο μεταξύ αυτών που προσπαθούν να κατανοήσουν και να χρησιμοποιήσουν έννοιες και τεχνικές.
Με την ευρύτερή της έννοια, η συνεργατική μάθηση μπορεί να οριστεί ως η από κοινού εργασία πάνω σε ένα 
συγκεκριμένο θέμα με τρόπο τέτοιο ώστε να προωθείται η ατομική μάθηση μέσω των συνεργατικών διεργασιών.



3. ΕΝΝΟΙΕΣ:

Α)ΕΥΡΩΠΑΙΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ
 Β)ΣΥΝΤΑΓΜΑ

Α) Τα ανθρώπινα δικαιώματα έχουν αποτελέσει ουκ ολίγες φορές αιτία κοινωνικών εξεγέρσεων για την αποκατάσταση της δημοκρατίας, όπως στην Ελλάδα του 1973 ή στην Τουρκία του 2013. Παρά το γεγονός όμως ότι έχουν δοθεί πολλές μάχες για να αποκτηθούν αυτά τα δικαιώματα, οι άνθρωποι σήμερα τα θεωρούν αυτονόητα και αντί να τα ασκούν, ξεχνούν παντελώς την ύπαρξή τους. Τα δικαιώματα αυτά αποτελούν αναπόσπαστο μέρος των συνθηκών της Ένωσης ήδη από το 2000 όταν η ΕΕ εξέδωσε τον Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων
 αλλά ενισχύθηκαν περισσότερο όταν ο Χάρτης έγινε νομικά δεσμευτικός με την Συνθήκη της Λισσαβώνας το 2009.[1] Η ιθαγένεια της Ένωσης και τα δικαιώματα που συνεπάγεται άρχισαν με τη Συνθήκη για την ίδρυση της Ευρωπαϊκής Ένωσης που υπογράφηκε στο 
Μάαστριχτ το 1992.
Το πρώτο δικαίωμα είναι αυτό της ελεύθερης κυκλοφορίας και διαμονής σε οποιοδήποτε κράτος-μέλος. Με αυτήν την ελευθερία ο Ευρωπαίος Πολίτης έχει τη δυνατότητα να μετακινείται και να εγκαθίσταται στο έδαφος των 27 κρατών-μελών, μπορώντας έτσι να εργαστεί, φοιτήσει σε σχολείο ή πανεπιστήμιο της επιλογής του να εγκατασταθεί με την οικογένειά του και να ανταλλάξει εμπειρίες και συνήθειες στα πλαίσια της διαμόρφωσης μίας κοινής ευρωπαϊκής ταυτότητας. Η κινητικότητα των πολιτών εντός της ΕΕ δίνει ευκαιρίες τόσο στους ίδιους τους πολίτες που
μετακινούνται όσο και στις κυβερνήσεις των κρατών που
                                  
υποδέχονται τους πολίτες αυτούς. Για παράδειγμα, 
οι κυβερνήσεις μπορούν να εκμεταλλευτούν τη διαφορετική τεχνογνωσία των πολιτών που εγκαθίστανται στο έδαφός τους 
και να τους εντάξουν άμεσα στο έμψυχο εργατικό δυναμικό τους ως έτοιμους και ειδικευμένους εργαζόμενους. Ακόμη, οι φοιτητές που ανταλλάσσονται στα πλαίσια διαφόρων προγραμμάτων μετακίνησης (βλ.Erasmus) μπορούν να φοιτήσουν σε 
διαφορετική ακαδημαϊκή ατμόσφαιρα από εκείνη της χώρας καταγωγής τους και να τη μεταφέρουν πίσω στη χώρα τους.

Όσον αφορά το δικαίωμα του ‘’εκλέγειν και εκλέγεσθαι’’, ίσως αποτελεί το πιο σημαντικό δικαίωμα του Ευρωπαίου Πολίτη, διότι στα πλαίσια αυτού του δικαιώματος μπορούν οι ίδιοι οι μετακινούμενοι πολίτες να θέτουν εαυτόν υποψήφιο στις Ευρωπαϊκές εκλογές αλλά και στις δημοτικές εκλογές του κράτους-μέλους στο έδαφος του οποίου κατοικούν. Το δικαίωμα αυτό ορίζεται στο άρθρο 22 ΣΛΕΕ και αναγνωρίζει την ύπαρξη ισονομίας στην υποψηφιότητα τόσο των μετακινούμενων 
όσο και των ντόπιων κατοίκων. Σύμφωνα με αυτό το δικαίωμα όλοι οι πολίτες της Ένωσης έχουν ίσα δικαιώματα
 εκπροσώπησης είτε κατοικούν στην χώρα προέλευσής τους είτε σε οποιοδήποτε άλλο κράτος από τα 27.

Ένα άλλο δικαίωμα είναι αυτό της διπλωματικής και 
προξενικής προστασίας όπως αυτό ορίζεται από το άρθρο 23 ΣΛΕΕ. Δηλαδή, εάν ένας Έλληνας πολίτης βρεθεί σε τρίτη χώρα που δεν είναι μέλος της ΕΕ και δεν υπάρχει
εκεί ελληνική πρεσβεία αλλά υπάρχει πρεσβεία άλλου κράτους-μέλους της ΕΕ (π.χ. ιταλική) τότε έχει το δικαίωμα να ζητήσει προστασία με τους ίδιους όρους ως αν ήταν Ιταλός. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να καλλιεργείται ένα κλίμα ευρωπαϊκής αλληλεγγύης που προστατεύει τον Ευρωπαίο Πολίτη και τον κάνει να νιώθει ασφάλεια στις μετακινήσεις του στο μεγαλύτερο μέρος του πλανήτη όπου εκπροσωπείται η Ένωση.

Τέλος, ένα άλλο δικαίωμα είναι αυτό που ορίζεται από το άρθρο 24 ΣΛΕΕ και αφορά την υποβολή πρωτοβουλίας πολιτών, της αναφοράς προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το ρόλο του Ευρωπαίου Διαμεσολαβητή και τη δυνατότητα κάθε πολίτη της Ένωσης να απευθύνεται στα θεσμικά όργανα της Ένωσης. Με αυτόν τον τρόπο ο Ευρωπαίος Πολίτης μπορεί να ζητήσει την παρέμβαση των θεσμικών οργάνων και των σωμάτων που δρουν επικουρικά σε αυτά ώστε να προστατέψει τον εαυτό του από κάποια ανωμαλία στην εφαρμογή των κοινοτικών κανόνων στο εθνικό δίκαιο. Ο Ευρωπαίος Πολίτης δεν έχει μόνο δικαιώματα, όπως νομίζουν πολλοί πολίτες της Ένωσης, αλλά και υποχρεώσεις, όπως είναι ο σεβασμός του πολιτισμού κάθε λαού της ΕΕ, η τήρηση των νόμων που ισχύουν σε κάθε κράτος και τη διασφάλιση της ειρηνικής συνύπαρξης και συνεργασίας. Αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί με το να μάχεται ο κάθε πολίτης για τον εκμηδενισμό κάποιων κοινωνικών φαινομένων όπως ο ρατσισμός και η ξενοφοβία δημιουργώντας τάσεις συνοχής και ανάπτυξης του δημοκρατικού πολιτεύματος στο εσωτερικό της ΕΕ, κάτι το οποίο υποστηρίζεται ένθερμα από όλα τα θεσμικά όργανα της Ένωσης.
 Μέσω της συμμετοχής στα κοινά και στη λήψη αποφάσεων προωθείται το δημοκρατικό αίσθημα στους πολίτες και τους μεταδίδει την βεβαιότητα ότι δεν υπάρχει κίνδυνος για
τη Δημοκρατία διότι τα πάντα πραγματοποιούνται σε κλίμα πλήρους διαφάνειας και σεβασμού των εθνικών αξιών. Επίσης, είναι υποχρέωση του κάθε ευρωπαίου πολίτη να γνωρίζει καλά και να σέβεται την κουλτούρα και τον πολιτισμό των υπολοίπων κρατών-μελών. Ένα αποτελεσματικό μέσο γνωριμίας με διαφορετικές κουλτούρες είναι η ανταλλαγή πολιτών, είτε στα πλαίσια γνωστών ευρωπαϊκών προγραμμάτων ανταλλαγής (βλ.Comenius, Leonardo Da Vinci) είτε μέσω της ελεύθερης κυκλοφορίας προσώπων που προδιαθέτουν τους πολίτες να ταξιδεύουν συχνότερα σε άλλα κράτη-μέλη.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ-ΜΕΣΑ

Για την επιτέλεση αυτής της εργασίας κάναμε την χρήση ενός υπολογιστή και της εγκυκλοπαίδειας «ΕΥΡΩΠΗ»

ΠΗΓΕΣ

·    Εγκυκλοπαίδεια «ΕΥΡΩΠΗ»







Κωστοπούλου Ιωάννα
&
Κολοβούρη Ευγενία
Γ΄3
2016-2017


Α
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗ
1945 - 1958
  1. Μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου το πολιτικό κλίμα ήταν πιο ώριμο από ποτέ για μια ενδεχόμενη ενοποίηση της Ευρώπης.
  2.  Η ενότητα θεωρήθηκε από πολλούς ως η μοναδική λύση για την αποφυγή μελλοντικών πολεμικών συγκρούσεων μεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών και την απομόνωση των ακραίων μορφών εθνικισμού, οι οποίες ήταν υπεύθυνες για τη πρόσφατη καταστροφή της ευρωπαϊκής ηπείρου.
  3.  Το έναυσμα έδωσε ο Ουίνστον Τσώρτσιλ με το λόγο που εκφώνησε στο Πανεπιστήμιο της Ζυρίχης το 1946, στον οποίο προτείνει την ανάπτυξη μιας ευρωπαϊκής οικογένειας σε κλίμα ειρήνης, ασφάλειας και ελευθερίας.
  4. Η Κοινότητα ιδρύθηκε με τη Συνθήκη των Παρισίων  στις 23 Ιουλίου 1952 και θεωρείται η απαρχή της δημιουργίας της σημερινής Ευρωπαϊκής Ένωσης.
  • Την 1η Ιανουαρίου 1958 με τις Συνθήκες της Ρώμης δημιουργήθηκαν δύο νέες Κοινότητες: η Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα (ΕΟΚ), που καθιέρωσε για πρώτη φορά πλήρη τελωνειακή ένωση
  • H Ευρωπαϊκή Κοινότητα Ατομικής Ενέργειας (ΕΥΡΑΤΟΜ) για συνεργασία σε θέματα χρήσης πυρηνικής ενέργειας.

1973 - 1993
Την 1η Ιανουαρίου 1973 οι Κοινότητες διευρύνθηκαν έτσι ώστε να συμπεριλάβουν τη Δανία, την Ιρλανδία και το Ηνωμένο Βασίλειο, Νορβηγία .
Το 1979 πραγματοποιήθηκαν οι πρώτες άμεσες, δημοκρατικές εκλογές για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Τη δεκαετία του '80 προσχώρησαν η Ελλάδα, η Ισπανία και η Πορτογαλία. 
Το 1985 συνήφθη μεταξύ πέντε ευρωπαϊκών κρατών η Συμφωνία του Σένγκεν, που επέτρεψε τη σταδιακή κατάργηση των συστηματικών συνοριακών ελέγχων μεταξύ των συμμετεχουσών χωρών. 
Το 1986 υιοθετήθηκε η ευρωπαϊκή σημαία, ενώ υπεγράφη και η Ενιαία Ευρωπαϊκή Πράξη, η οποία προωθούσε την δημιουργία μιας ενιαίας αγοράς. Μετά τη πτώση του Τείχους, η Ανατολική Γερμανία εισήλθε στην Κοινότητα το 1990, ως τμήμα της διευρυμένης Γερμανίας.
1993 - 2002
 Η Ευρωπαϊκή Ένωση ιδρύθηκε επίσημα την 1η Νοεμβρίου 1993 με την εφαρμογή της Συνθήκης του Μάαστριχτ. Την 1η Ιανουαρίου 1995 η Αυστρία, η Φινλανδία και η Σουηδία προσχώρησαν στην πρόσφατα ιδρυθείσα Ένωση. 
To 1999 το ενιαίο νόμισμα της Ένωσης, το ευρώ, αντικατέστησε για πρώτη φορά τα εθνικά νομίσματα, σε λογιστική μορφή, σε έντεκα κράτη μέλη, τη λεγόμενη Ευρωζώνη. Το 2001 προσχώρησε σε αυτήν και η Ελλάδα, ενώ το 2002 το ενιαίο ευρωπαϊκό νόμισμα κυκλοφόρησε και σε φυσική μορφή σε ολόκληρη την Ευρωζώνη
2002 - 2013
Tην 1η Μαΐου 2004 δέκα νέες χώρες προσχώρησαν στην ΕΕ, οκτώ εκ των οποίων της Ανατολικής Ευρώπης : Εσθονία, Κύπρος, Λετονία, Λιθουανία, Μάλτα, Ουγγαρία, Πολωνία, Σλοβακία, Σλοβενία και Τσεχία.
Στις 29 Οκτωβρίου 2004 υπογράφηκε στη Ρώμη η Συνθήκη για τη θέσπιση Συντάγματος της Ευρώπης, που φιλοδοξούσε να αντικαταστήσει όλο το θεσμικό οικοδόμημα της Ευρωπαϊκής Ένωσης - Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων με μία απλούστερη και συνεκτικότερη δομή. Η συνθήκη δεν τέθηκε ποτέ σε ισχύ, καθώς η επικύρωσή της απορρίφθηκε το 2005 από το γαλλικό και ολλανδικό λαό σε αντίστοιχα δημοψηφίσματα. Έτσι, υπογράφηκε η Συνθήκη της Λισαβόνας για τη θέσπιση Συντάγματος της Ευρώπης,, η οποία τέθηκε σε ισχύ την 1η Δεκεμβρίου 2009.
Την 1η Ιανουαρίου 2007, η Βουλγαρία και η Ρουμανία διεύρυναν τα κράτη μέλη της ΕΕ σε 27. Την ίδια χρονιά το ευρώ υιοθετήθηκε από τη Σλοβενία, το 2008 από την Κύπρο και τη Μάλτα, ενώ το 2009 από τη Σλοβακία. Την 1η Ιανουαρίου 2015, η Λιθουανία έγινε το 19ο μέλος της Ευρωζώνης, μετά τις Λετονία και Εσθονία. Η τελευταία χώρα, μέχρι στιγμής, που εντάχθηκε στην ευρωπαϊκή οικογένεια είναι η Κροατία, αποτελώντας το 28ο μέλος της.
 2016 - σήμερα
Στις 23 Ιουνίου 2016, το Ηνωμένο Βασίλειο ψήφισε την αποχώρησή του από την Ευρωπαϊκή Ένωση μετά από δημοψηφίσμα . Η διαδικασία αποχώρησης θα χρειαστεί χρόνια για να ολοκληρωθεί πλήρως. Αυτό είχε και άλλες επιπτώσεις όπως κατρακύλα στα χρηματιστήρια και κατάρρευση των αγορών.
Β.ΔΟΜΗ ΤΗΣ Ε.Ε
Τα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. είναι επτά, τα οποία είναι τα εξής:
  Μαρία-Ευγενία Τραγότσαλου  Γ΄4

.{ ποια ειναι τα δικαιώματα του ευρωπαίου   πολίτη }
 1. Το πρώτο δικαίωμα είναι αυτό της ελεύθερης κυκλοφορίας και διαμονής σε οποιοδήποτε  των 27 κρατών μελών. μπορώντας έτσι να εργαστεί, φοιτήσει σε σχολείο ή πανεπιστήμιο της επιλογής του να εγκατασταθεί με την οικογένειά του και να ανταλλάξει εμπειρίες και συνήθειες στα πλαίσια της διαμόρφωσης μίας κοινής ευρωπαϊκής ταυτότητας.  Για παράδειγμα, οι κυβερνήσεις μπορούν να εκμεταλλευτούν τη διαφορετική τεχνογνωσία των πολιτών που εγκαθίστανται στο έδαφός τους και να τους εντάξουν άμεσα στο έμψυχο εργατικό δυναμικό τους ως έτοιμους και ειδικευμένους εργαζόμενους. Ακόμη, οι φοιτητές που ανταλλάσσονται στα πλαίσια διαφόρων προγραμμάτων μετακίνησης  μπορούν να φοιτήσουν σε διαφορετική ακαδημαϊκή ατμόσφαιρα από εκείνη της χώρας καταγωγής τους και να τη μεταφέρουν πίσω στη χώρα τους.
2.Όσον αφορά το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι ίσως αποτελεί το πιο σημαντικό δικαίωμα του Ευρωπαίου Πολίτη, διότι στα πλαίσια αυτού του δικαιώματος μπορούν οι ίδιοι οι μετακινούμενοι πολίτες να θέτουν εαυτόν υποψήφιο στις Ευρωπαϊκές εκλογές αλλά και στις δημοτικές εκλογές του κράτους-μέλους στο έδαφος του οποίου κατοικούν.
3.Ένα άλλο δικαίωμα είναι αυτό της διπλωματικής και προξενικής προστασίας όπως αυτό ορίζεται από το άρθρο 23 ΣΛΕΕ. Δηλαδή, εάν ένας Έλληνας πολίτης βρεθεί σε τρίτη χώρα που δεν είναι μέλος της ΕΕ και δεν υπάρχει εκεί ελληνική πρεσβεία αλλά υπάρχει πρεσβεία άλλου κράτους-μέλους της ΕΕ (π.χ. ιταλική) τότε έχει το δικαίωμα να ζητήσει προστασία με τους ίδιους όρους ως αν ήταν Ιταλός.
4.Τέλος, ένα άλλο δικαίωμα είναι αυτό που ορίζεται από το άρθρο 24 ΣΛΕΕ και αφορά την υποβολή πρωτοβουλίας πολιτών, της αναφοράς προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το ρόλο του Ευρωπαίου Διαμεσολαβητή και τη δυνατότητα κάθε πολίτη της Ένωσης να απευθύνεται στα θεσμικά όργανα της Ένωσης. Με αυτόν τον τρόπο ο Ευρωπαίος Πολίτης μπορεί να ζητήσει την παρέμβαση των θεσμικών οργάνων και των σωμάτων που δρουν επικουρικά σε αυτά ώστε να προστατέψει τον εαυτό του από κάποια ανωμαλία στην εφαρμογή των κοινοτικών κανόνων στο εθνικό δίκαιο.

                                                                         Θανάσης Σκόνδρας             
                                                                      Χρήστος Σταματόπουλος

                                                                                         Γ΄4ΤΑΞΗ
Γ

Όλοι μαζί από το 1957-ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΑΙΤΙΑ ΚΡΙΣΗΣ
Οι χώρες της ΕΕ συντονίζουν τις εθνικές οικονομικές πολιτικές τους ώστε να μπορούν να αναλαμβάνουν από κοινού δράση όταν βρίσκονται αντιμέτωπες με προκλήσεις, όπως οι οικονομικές και χρηματοπιστωτικές κρίσεις. Ο συντονισμός αυτός είναι ακόμη εντονότερος μεταξύ των 19 χωρών που έχουν υιοθετήσει το ευρώ ως νομισμά τους.
Όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ (ανεξάρτητα από το αν βρίσκονται εντός ή εκτός της Ευρωζώνης) ανήκουν στην Οικονομική και Νομισματική Ένωση (ΟΝΕ), ένα πλαίσιο οικονομικής συνεργασίας που στοχεύει στην προώθηση της απασχόλησης και της διατηρήσιμης οικονομικής ανάπτυξης, καθώς και στη συντονισμένη αντιμετώπιση των παγκόσμιων οικονομικών και χρηματοπιστωτικών προκλήσεων.
Συντονισμένη αντιμετώπιση της κρίσης του 2008
Αφότου ξέσπασε η χρηματοπιστωτική και οικονομική κρίση, τον Οκτώβριο του 2008, οι εθνικές κυβερνήσεις, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) και η Επιτροπή καταβάλλουν από κοινού προσπάθειες ώστε:
  • να αποκατασταθεί η χρηματοπιστωτική σταθερότητα και να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες για οικονομική ανάπτυξη και αύξηση της απασχόλησης – με τον συντονισμό της εποπτείας και των παρεμβάσεων, καθώς και με τη στήριξη των τραπεζών
  • να προστατευθούν οι αποταμιεύσεις – με αύξηση των κρατικών εγγυήσεων για τραπεζικούς λογαριασμούς έως 100.000 ευρώ τουλάχιστον ανά καταθέτη και τράπεζα
  • να διατηρηθεί η ροή πιστώσεων με προσιτούς όρους για τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά, και
  • να θεσπιστεί ένα καλύτερο ευρωπαϊκό σύστημα οικονομικής και δημοσιονομικής διακυβέρνησης.
Για να αποτρέψουν την εκδήλωση σοβαρών διαταραχών στο τραπεζικό τους σύστημα, ορισμένα κράτη μέλη της ΕΕ προσέφυγαν στη διάσωση των τραπεζών τους χορηγώντας τους έκτακτη οικονομική ενίσχυση σε πρωτοφανή κλίμακα. Τ

Επίσης, το διάστημα 2011-2013, η ΕΕ θέσπισε νέους, αυστηρότερους κανόνες (συμπεριλαμβανομένης διεθνούς συνθήκης) για να ελέγχει αποτελεσματικότερα το δημόσιο χρέος και τα ελλείμματα – μεριμνώντας ώστε οι κυβερνήσεις να μην δαπανούν πέραν των δυνατοτήτων τους.






Ενώ η κρίση γεννήθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες το 2007, οι επιπτώσεις της στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) ήταν πολύ πιο βίαιες από ό, τι στα πολιτικά και νομισματικά ιδρύματα των ΗΠΑ. Στην πραγματικότητα, η κρίση στη ζώνη του ευρώ δεν αποτελεί έκπληξη, είναι ένα περιστατικό που προκύπτει από τις δύο αρχές που διέπουν αυτή τη ζώνη: ενιαία αγορά κεφαλαίων και ενιαίο νόμισμα. Γενικότερα, είναι η συνέπεια της λογικής που κυριαρχεί στην ευρωπαϊκή ολοκλήρωση.
Την υπεροχή που δόθηκε στα συμφέροντα των μεγάλων βιομηχανικών και ιδιωτικών χρηματοοικονομικών επιχειρήσεων, την ευρεία προώθηση των ιδιωτικών συμφερόντων, την ανάπτυξη του ανταγωνισμού εντός του ευρωπαϊκού χώρου μεταξύ οικονομιών και παραγωγών με τελείως άνισες δυνάμεις, την θέληση να αφαιρεθεί από τις δημόσιες υπηρεσίες ένας αυξανόμενος αριθμός δραστηριότητας, την ανάπτυξη του  ανταγωνισμού των εργαζομένων μεταξύ τους, την άρνηση να ενοποιηθούν τα συστήματα κοινωνικής ασφάλισης και οι κανόνες της αγοράς εργασίας.
 Όλα αυτά αποσκοπούν σε έναν συγκεκριμένο σκοπό, αυτόν που προάγει τη συσσώρευση ιδιωτικών κερδών, παραδίδοντας  στο κεφάλαιο μια αγορά εργασίας με όσο το δυνατόν φτηνότερη και πιο ευάλωτη εργατική δύναμη. 

   Ωστόσο, πρέπει να ληφθούν υπόψη και άλλοι παράγοντες: ενώ οι πιστωτικές ανάγκες των κυβερνήσεων των άλλων ανεπτυγμένων χωρών, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ, μπορούν να καλυφθούν από τις κεντρικές τράπεζες τους, μεταξύ άλλων και μέσω τύπωσης νομίσματος, οι χώρες μέλη της ευρωζώνης παραιτήθηκαν από αυτή τη δυνατότητα.

   
     Το άρθρο 101 της Συνθήκης του Μάαστριχτ, που ανατυπώθηκε πλήρως στη Συνθήκη της Λισαβόνας στο άρθρο 123 της, προσθέτει: «Απαγορεύεται στην ΕΚΤ και στις Κεντρικές Τράπεζες των κρατών μελών […] να χορηγούν υπεραναλήψεις ή οποιουδήποτε άλλο είδος πίστωσης στα ιδρύματα ή  οργανισμούς της Κοινότητας, στις κεντρικές κυβερνήσεις, περιφερειακές αρχές ή  άλλες δημόσιες αρχές». 

    Η ΕΕ ως εκ τούτου τοποθετήθηκε εθελοντικά στην υπηρεσία των
χρηματοπιστωτικών αγορών, καθώς οι κυβερνήσεις των χωρών της ευρωζώνης είναι απόλυτα εξαρτημένες από την ιδιωτική χρηματοδότηση. Οι θεσμικοί επενδυτές (τράπεζες, συνταξιοδοτικά ταμεία, ασφαλιστικά ταμεία) και τα hedge funds επιτεθήκαν στην Ελλάδα το 2010, το πιο αδύναμο κρίκο στην ευρωπαϊκή αλυσίδα των χρεών, πριν να επιτεθούν στην Ιρλανδία, την Πορτογαλία και την Ισπανία.
Με αυτό τον τρόπο, αποκόμισαν τεράστια κέρδη επειδή κατέστη δυνατόν αυτές οι χώρες να καταβάλλουν υψηλά επιτόκια για να είναι σε θέση να αναχρηματοδοτήσουν τα χρέη τους. Μεταξύ αυτών των θεσμικών επενδυτών, είναι οι ιδιωτικές τράπεζες που έκαναν τα μεγαλύτερα κέρδη, διότι μπορούσαν να λάβουν άμεση χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, με επιτόκιο δανεισμού στο 1% (1,25 % από το τέλος του Απριλίου 2011), ενώ την ίδια στιγμή δάνειζαν στην Ελλάδα -για μια περίοδο τριών μηνών-  με επιτόκια της τάξης του 4 ή 5%. Για διάρκεια δέκα χρόνων, δέχονται να αγοράσουν ελληνικούς, ιρλανδικούς ή πορτογαλικούς τίτλους εφόσον το επιτόκιο υπερβαίνει το 10%.

     Με τις επιθέσεις τους έναντι των πιο αδύναμων κρίκων, οι θεσμικοί επενδυτές ήταν επίσης πεπεισμένοι ότι η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα έπρεπε με τον ένα τρόπο ή τον άλλο να βοηθήσουν τα Κράτη-θύματα από την
κερδοσκοπία δανείζοντας τους τα κεφάλαια που θα τους επέτρεπαν να συνεχίσουν τις πληρωμές των δανείων. Είχαν δίκιο. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή λύγησε και χορήγησε σε συνεργασία με το ΔΝΤ, δάνεια προς τα κράτη μέλη της Ευρωζώνης. Ως εκ τούτου, δεν συμμορφώθηκε πλήρως με το άρθρο 125 της Συνθήκης της Λισαβόνας. 

    Το επίκεντρο της κρίσης βρίσκεται σήμερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι ευρωπαϊκές και εθνικές αρχές ανταποκρίνονται με την εφαρμογή νεοφιλελεύθερων μέτρων που έχουν αποδείξει τον άδικο κοινωνικό χαρακτήρα τους και την αναποτελεσματικότητα τους για την οικονομική ανάκαμψη. Το ΔΝΤ υποστηρίζει με μεγάλη χαρά αυτή τη κατεύθυνση.

    
Περισσότερο από ποτέ, πρέπει να αναθεωρήσουμε ριζικά τα θεμέλια της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης και τις οικονομικές επιλογές που επιχειρούνται εντός αυτής.
Ο Eric Toussaint

ΑΠΟ
 ΜΑΡΙΟΣ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ
& ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΗΣ




ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΕΝΤΟΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ
ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ
ΑΦΙΣΑ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου