Τετάρτη 23 Νοεμβρίου 2016

Ρατσισμός-Προκαταλήψεις - Ξενοφοβία


Φύλλο εργασίας



*   Δίνεται μια δραστηριότητα κοινή για όλες τις ομάδες, η οποία θα γίνει κατά την 1η διδακτική ώρα.

*   Δίνονται τρεις διαφορετικές δραστηριότητες, μια ανά δύο ομάδες, οι οποίες  θα γίνουν κατά την 2η διδακτική ώρα.



*      Δραστηριότητα κοινή για όλες οι ομάδες  ως προς το υλικό διερεύνησης και το εργαλείο, αλλά με διαφορετικό ερώτημα  : 1η διδακτική ώρα

*       

Από την παρακάτω διεύθυνση, επιλέγοντας το «ενημερωτικό φυλλάδιο»  διαβάστε τις απόψεις της Ύπατης Αρμοστείας σχετικά με τους πρόσφυγες





 Παράλληλα, κρατήστε σημειώσεις που θα σας χρησιμεύσουν  για να  απαντήστε στα παρακάτω ερωτήματα: Απαντούν οι «πρόσφυγες»

·         Για ποιους λόγους κάποιοι άνθρωποι είναι υποχρεωμένοι να ακολουθήσουν τον δρόμο της προσφυγιάς;

Απαντούν οι « Εκπρόσωποι της Ύπατης Αρμοστείας»

·         Με ποιους τρόπους μπορούμε να επιτύχουμε την ένταξη των προσφύγων ως χώρα υποδοχής;  

 Απαντούν οι « Μετανάστες»

·         Ποια προβλήματα και απειλές καλούνται να ξεπεράσουν οι πρόσφυγες και οι μετανάστες στη νέα τους ζωή;



Για την απάντησή σας χρησιμοποιήστε το ψηφιακό εργαλείο εννοιολογικής χαρτογράφησης με δύο βασικές έννοιες «Δρόμος προσφυγιάς» και «τρόποι ένταξης». Πρέπει να βρείτε τουλάχιστον 3 στοιχεία από κάθε έννοια.



Για την χαρτογράφηση της έννοιας, μπείτε στο   http://www.inspiration.com/   ή στο πρόγραμμα Ιnspiration 9 ΙΕ.



Οδηγίες για το Ιnspiration 9 ΙΕ : Aκολουθήστε το μονοπάτι: File-New-templates-Basic Map.

Από την επιλογή [branch- add topic] προσθέτετε κλάδο αφού έχετε επιλέξει την κεντρική ιδέα [central idea].Aπό το [text] ρυθμίζετε τα χαρακτηριστικά των γραμμάτων, τα χρώματα κλπ. Πατάτε το + για να προσθέσετε πλαίσιο κειμένου. Από επιλογή [effect-Branch- Colour ] επιλέγετε το χρώμα του κλάδου και τέλος [file-Saves].  Αποθηκεύετε το έργο μας ως inspiration (ist).



 Διάρκεια δραστηριότητας : 20 λεπτά.

*      Δραστηριότητα ανά ομάδες - 2η διδακτική ώρα

Ø      Δραστηριότητα 1  –   Μετανάστες

Αφού διαβάσετε το Kείμενο 3 [Διακρίσεις σε βάρος των γυναικών] από το διαδραστικό βιβλίο στην παρακάτω διεύθυνση


ή δείτε το παρακάτω βίντεο διάρκειας ενός λεπτού


Στη συνέχεια φτιάξτε ένα κόμικ με πρωταγωνιστές άντρες υπαλλήλους και στελέχη επιχείρησης που συζητούν για τη θέση της γυναίκας στον εργασιακό χώρο και τα εμπόδια που αντιμετωπίζει λόγω του φύλου της. Βάλτε λόγια στα πρόσωπα που μιλούν αντλώντας εικόνες από το φάκελο με τίτλο «Ρατσισμός» που βρίσκεται στην επιφάνεια εργασίας. Για τη δημιουργία κόμικ, μπείτε στο   http://www.comicstripcreator.org/

 Ή  στο πρόγραμμα  “Comic strip creatorπου βρίσκεται στον υπολογιστή σας

Οδηγίες για το Comic strip creator : Επιλέγετε το «Double strip». Ακολουθήστε το μονοπάτι: Frames-Cliparts. Επιλέγετε το ανθρωπάκι με την ένδειξη + . Από το φάκελο στην επιφάνεια εργασίας με το όνομα «Ρατσισμός» επιλέγετε αντρικές φιγούρες και κάνετε «import».

Από την επιλογή [ballοons] προσθέτετε πλαίσιο κειμένου για να γράψετε τα σχόλιά σας. Τέλος επιλέγετε «export» για να σώσετε το αρχείο σας με προέκταση ipg στο γνωστό φάκελο «Ρατσισμός» και πατάτε Yes  στην ερώτηση «view your comic strip». Με την επιλογή «Προβολή-Μεγέθυνση» βλέπετε την εργασία σας.

Διάρκεια δραστηριότητας : 25 λεπτά



Ø      Δραστηριότητα 2  –   Πρόσφυγες

Παρατηρώντας το φωτογραφικό υλικό του ενημερωτικού εντύπου της Ύπατης Αρμοστείας στην παρακάτω διεύθυνση






Χρησιμοποιήστε το ψηφιακό εργαλείο WEB 2.0 δημιουργίας συννεφόλεξων  Tagul για να κατασκευάσετε ένα συννεφόλεξο  με 15 λέξεις που απεικονίζουν την άποψη σας σχετικά με το τι νομίζετε ότι αφήνουν πίσω τους οι πρόσφυγες και μετανάστες όταν εγκαταλείπουν τη χώρα τους και πώς νιώθουν φθάνοντας στη χώρα υποδοχής.



Στη συνέχεια, αναζητήστε την εννοιολογική σημασία των λέξεων «σεξισμός» «προκατάληψη» που  μπορεί να χρησιμοποιήσατε στο συννεφόλεξό σας στην ΠΥΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ και καταγράψτε στον επεξεργαστή κειμένου word τα αποτελέσματα της αναζήτησής σας.



Για το Tagul : Ξεκινήστε μπαίνοντας στη διεύθυνση https://wordart.com/tagul    πατήστε το πλήκτρο [Ccreate new cloud] και εισάγετε λέξεις κλειδιά που σχετίζονται με το θέμα μας μέσω του [Words] → [Import words]. Από την επιλογή [Shapes] ορίζετε το σχήμα του συννεφόλεξου σας. Από την καρτέλα [Layout]  επιλέγετε τον προσανατολισμό των λέξεων ενώ από το [Colors and animations] ρυθμίζετε  τα χρώματα, τη συχνότητα εμφάνισης των λέξεων, την κίνησή τους κ.ά. Πατάτε [Save changes] και μετά [Grab and Share].  Αποθηκεύετε το έργο μας ως Graphic Image (PNG).



Καλή έμπνευση!

Διάρκεια δραστηριότητας : 25 λεπτά.



Ø      Δραστηριότητα 3  –  Εκπρόσωποι της Ύπατης Αρμοστείας

Διαβάστε το περιεχόμενο της ενότητας με τίτλο «ΓΙΑΤΙ ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΟΙ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ;» στη διεύθυνση     http://www.mikrosanagnostis.gr/thema-prosfiges-mathekiafto.asp


 ή μπορείτε να δείτε την παρουσίαση του Ευγένιου Τριβιζά για τα «Ανθρώπινα δικαιώματα» στη διεύθυνση http://www.mikrosanagnostis.gr/library/pageflip8/Default.html

Με τις  λέξεις που θα εντοπίσετε να φτιάξετε ένα σταυρόλεξο.

Το HotPotatoes είναι ένα πρόγραμμα ανοιχτού λογισμικού που αποτελείται από 5 επιμέρους προγράμματα - ένα εκ των οποίων είναι και το σταυρόλεξο JCROSS - και βρίσκεται εγκατεστημένο στην επιφάνεια εργασίας του υπολογιστή σας.

Επιλέγοντας το πρόγραμμα JCROSS, δημιουργείστε ένα σταυρόλεξο με 5 λέξεις οριζοντίως και 5 λέξεις καθέτως. Μπορείτε να δώσετε ορισμούς που να αντιστοιχούν στις λέξεις του σταυρόλεξου ή να εισάγετε εικόνες-απόψεις (από το διαδίκτυο π.χ. τη Wikipedia ή τη διεύθυνση: 





όπου θα βρείτε εικόνες για τη διαφορετικότητα και τον ρατσισμό κλπ



Για τη δημιουργία του Σταυρόλεξου: Δώστε τίτλο για το σταυρόλεξό σας. Επιλέξτε από το μενού Διαχείριση Πλέγματος --> Αυτόματη Δημιουργία Πλέγματος ή πατήστε το αντίστοιχο κουμπάκι. (Με την επιλογή αυτή θα χρειαστεί να δώσετε μόνο τις λέξεις και το σταυρόλεξο θα φτιαχτεί αυτόματα). Στο νέο παράθυρο που ανοίγει, πληκτρολογήστε τις λέξεις που θέλετε να "μπουν" στο σταυρόλεξο. Στη συνέχεια πατήστε την επιλογή Ορισμοί και καταχωρίστε σε κάθε λέξη του σταυρόλεξου την ερώτηση-ορισμό της. Όταν τελειώσετε με όλες τις λέξεις, πατήστε αποθήκευση και δώστε το όνομα crossword (η κατάληξη είναι jcw).           



Διάρκεια δραστηριότητας : ± 25 λεπτά.




Κάθε ομάδα τέλος με το πρόγραμμα https://issuu.com/  μετατρέπει τις σημειώσεις της σε ηλεκτρονικό βιβλίο και το ανεβάζουν στο ιστολόγιο της τάξης.




 Φύλλο εργασίας 1

Ο μονόλογος της γυναίκας:
Διαβάστε το μονόλογο και απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις.
1.α) Πώς αντιμετωπίζει η γυναίκα τους αλλοδαπούς που ζουν στη χώρα της; Γιατί; β) Ποιους φόβους εκφράζει η γυναίκα;
γ) Είναι δικαιολογημένοι οι φόβοι της; Γιατί;
2. Ποιες προκαταλήψεις είναι και στη χώρα μας πολύ διαδεδομένες; Απέναντι σε ποιες ομάδες;
3. Ποιες από τις παραπάνω προκαταλήψεις αφορούν αποκλειστικά στους μαύρους;
4. Ποιες προκαταλήψεις θεωρείτε παράλογες ή υπερβολικές; Γιατί;
5. Η γυναίκα αναφέρεται στην εποχή του Χίτλερ όταν λέει, ότι αυτό θα ήταν αδύνατον στο παρελθόν, να μπορεί ο καθένας να έρθει εδώ. α) Τι γνωρίζετε για εκείνη την εποχή; Πώς αντιμετώπιζε η Γερμανία του Χίτλερ τις άλλες φυλές;
β) Ποια είναι η στάση της γυναίκας απέναντι σ' αυτό το παρελθόν; 6. Πώς ζει; Ποια είναι η οικονομική της κατάσταση και η κοινωνική της ζωή;7. Ποιες νομίζετε ότι είναι οι σημαντικότερες αιτίες για την ξενοφοβία και το ρατσισμό; 8. Πώς μπορούμε να καταπολεμήσουμε τις προκαταλήψεις και την ξενοφοβία;
- "Γουρούνι, γιατί δεν κάθεσαι κάπου αλλού; Υπάρχουν αρκετές θέσεις."
- "Δε μπορεί κανείς πια να πάρει το τραμ, χωρίς να τον ενοχλήσουν."
- "Αυτός που ζει από τους φόρους μας, θα έπρεπε τουλάχιστον να φέρεται αξιοπρεπώς."
- "Σαν να 'ταν δύσκολο να προσαρμοστείτε στις συνήθειές μας."
- "Και τέλος πάντων, γιατί έρχεστε όλοι εδώ; Σας κάλεσε κανείς;"
- "Τα καταφέραμε μόνοι μας. Δε χρειαζόμαστε μιγάδες που βάζουν χέρι στην τσέπη μας."
- "Τώρα, που έχουμε κι εμείς τόσους άνεργους. - "Εξάλλου όλοι δουλεύουν παράνομα και είναι αδύνατο να το ελέγξει κανείς, αφού όλοι μοιάζουν
μεταξύ τους."
- "Θα έπρεπε τουλάχιστον να απαιτήσουμε να αλλάξουν τα ονόματά τους, πριν έρθουν εδώ.
Διαφορετικά δε βρίσκεις άκρη."
- "Παρεμπιπτόντως, μυρίζεις απαίσια. Βέβαια αυτό δε μπορεί να απαγορευτεί."
- "Σαν να μην μας έφταναν οι Ιταλοί και οι Τούρκοι, τώρα μας έρχεται και η μισή Αφρική."
- "Αυτό θα ήταν αδύνατον στο παρελθόν, να μπορεί ο καθένας να έρθει εδώ."
- "Ο Χανς πάντα έλεγε: 'Αν αφήσεις να 'ρθει ένας, τότε θα έρθουν όλοι, ολόκληρο το σόι.'"
- "Πολλαπλασιάζονται σαν τα κουνέλια εκεί κάτω - ανακατεμένα μεταξύ τους. Δεν είναι να απορεί
κανείς, που όλοι τους έχουν Aids."
- "Δε θα τους ξεφορτωθούμε ποτέ. Αν συνεχιστεί αυτό, σύντομα θα μείνουν μόνο Τούρκοι, Πολωνοί και
νέγροι εδώ."
- "Σε λίγο δε θα ξέρουμε σε ποια χώρα ζούμε."
- "Φοβάμαι πια να βγω στο δρόμο, όταν νυχτώσει. Διαβάζουμε τόσα πολλά στις εφημερίδες."
- "Πάντως πήραμε ένα σκύλο, όταν δώσανε το κάτω διαμέρισμα σε κάτι Τούρκους. Ποτέ δεν ξέρεις!"- "Κοινωνική πρόνοια σου λέει! Κανένας τους δε θέλει να δουλέψει."
 Φύλλο εργασίας 2:


1. Δείτε τα πρόσωπα. Τι μπορεί να σκέφτονται; Να γράψετε για τον καθένα μία πρόταση.
1
2
4
5
6
5
3
6
2. Πώς κρίνετε τη συμπεριφορά των επιβατών; Γιατί δεν επεμβαίνει κανείς;____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Πώς θα μπορούσαν το θύμα ή/και οι επιβάτες να αντιδράσουν; Να ετοιμάστε ένα παιχνίδι ρόλων και να παίξετε τη σκηνή.
4. Πώς μπορούμε να ενθαρρύνουμε τους ανθρώπους να μη σιωπούν αλλά να αντιδρούν, όταν γίνονται μάρτυρες παρόμοιων επεισοδίων όπως στην ταινία; Να εργαστείτε σε ομάδες και να ετοιμάσετε αφίσες ή μπροσούρες, για μια αντίστοιχη καμπάνια.
7
8
9
10

 

Είμαστε όλοι ίδιοι. Είμαστε όλοι διαφορετικοί

Ενδεικτικά οι βασικοί άξονες εξακτίνωσης του θέματος για βαθύτερη και πολύπλευρη επεξεργασία είναι:
-κοινωνικός ρατσισμός εις βάρος των γυναικών και των ευπαθών κοινωνικών ομάδων (π.χ. μειονότητες, πρώην φυλακισμένοι, πρώην ναρκομανείς, ομοφυλόφιλοι)
-κοινωνικός ρατσισμός/διακρίσεις εις βάρος των ατόμων με ειδικές ανάγκες
-θρησκευτικός ρατσισμός/διακρίσεις εις βάρος των αλλόθρησκων
-ρατσιστική συμπεριφορά απέναντι σε αλλοδαπούς, πρόσφυγες και μετανάστες.

«πρόσφυγας»-«μετανάστης»
Τα βασικά αίτια :
*       Εμπόλεμη κατάσταση στην πατρίδα τους
*       Διαφορές με το καθεστώς της χώρας
*       Οικονομικοί λόγοιΣύμβαση της Γενεύης «Περί του καθεστώτος των Προσφύγων» (η σύμβαση τροποποιήθηκε με το Πρωτόκολλο της Νέας Υόρκης της 31ης Ιουλίου 1967 και από τότε ισχύει αναλλοίωτη).
«Πρόσφυγας είναι κάθε πρόσωπο, το οποίο, επειδή έχει δικαιολογημένο φόβο διωγμού λόγω φυλής, θρησκείας, εθνικής προέλευσης, πολιτικών πεποιθήσεων ή συμμετοχής σε ορισμένη κοινωνική ομάδα, βρίσκεται έξω από τη χώρα της υπηκοότητάς του και δεν μπορεί, ή εξαιτίας αυτού του φόβου, δεν θέλει να προσφύγει στην προστασία της χώρας αυτής»
το ακόλουθο κείμενο του Μπρέχτ.
  •   «Λαθεμένο μου φαινόταν πάντα το όνομα που μας δίναν:


«Μετανάστες»
Θα πει, κείνοι που αφήσαν την πατρίδα τους.
Εμείς, ωστόσο, δε φύγαμε γιατί το θέλαμε λεύτερα
να διαλέξουμε μιαν άλλη γη. Ούτε
και σε μιαν άλλη χώρα μπήκαμε
να μείνουμε για πάντα εκεί, αν γινόταν.
Εμείς φύγαμε στα κρυφά. Μας κυνηγήσαν, μας προγράψανε.
Κι η χώρα που μας δέχτηκε, σπίτι δε θα ‘ναι, μα εξορία.
Εμείς απομένουμε ‘δω πέρα, ασύχαστοι,
όσο μπορούμε πιο κοντά στα σύνορα,
προσμένοντας του γυρισμού τη μέρα, καραδοκώντας το παραμικρό
σημάδι αλλαγής στην άλλην όχθη, πνίγοντας μ’ ερωτήσεις
κάθε νεοφερμένο, χωρίς τίποτα να ξεχνάμε, τίποτα ν’ απαρνιόμαστε,
χωρίς να συχωράμε τίποτα απ’ όσα έγιναν, τίποτα δε συχωράμε.
Α, δε μας ξεγελάει τούτη η τριγύρω σιωπή! Ακούμε ίσαμ’ εδώ
τα ουρλιαχτά που αντιλαλούν από τα στρατόπεδά τους.
Εμείς οι ίδιοι μοιάζουμε των εγκλημάτων τους απόηχος, που κατάφερε
τα σύνορα να δρασκελίσει. Ο καθένας μας,
περπατώντας μες στο πλήθος με παπούτσια ξεσκισμένα,
μαρτυράει την ντροπή που τη χώρα μας μολεύει.
Όμως κανένας μας δε θα μείνει εδώ.
Η τελευταία λέξη δεν ειπώθηκε ακόμα.»
Μπέρτολτ Μπρέχτ

ΠΡΟΣΦΥΓΑΣ:τι αφήνει πίσω του και πώς μπορεί να νιώθει.



                   +                    -
Τι αφήνουν πίσω… φτώχεια οικογένεια

πόλεμος φίλοι

διώξεις πατρίδα

βασανιστήρια εργασία


περιουσία



Πώς νιώθουν… ελπίδα θλίψη

ανακούφιση πόνος

πείσμα άγχος

υπευθυνότητα ανασφάλεια

αισιοδοξία φόβος


αμφιβολία


σωματική κόπωση


μοναξιά


ματαίωση-απογοήτευση


Ποια προβλήματα, τις απειλές που καλούνται να υπερπηδήσουν οι πρόσφυγες και οι μετανάστες στη νέα τους ζωή;



ρατσισμός δυσκολίες προσαρμογής στο νέο τόπο και στις συνήθειές του
ξενοφοβία ψυχολογικά προβλήματα
ανεργία ελλιπής ή και ανύπαρκτη ιατρο-φαρμακευτική κάλυψη
οικονομική ανέχεια-πείνα εκμετάλλευση από εργοδότες
δυσκολία εύρεσης στέγης εκμετάλλευση από οργανωμένα κυκλώματα (π.χ.trafficking)
καταπάτηση δικαιωμάτωνστέρηση ελευθεριών προβλήματα στην επικοινωνία, καθώς δε γνωρίζουν τη γλώσσα της χώρας υποδοχής
συλλήψεις-απελάσεις
Ένα μετανάστης έχει όνειρα κι ελπίδες.
Ένας μετανάστης κάνει μεγάλο ταξίδι.
Ένας μετανάστης θα λύσει τα προβλήματά του σε ξένη χώρα.
Ένας μετανάστης θα είναι φιλοξενούμενος
Η αλήθεια είναι:
Ένας μετανάστης ζει σε καταυλισμό.
Ένας μετανάστης θα υποστεί ρατσισμό.
Ένας μετανάστης θα κρύβεται από τις αρχές.
Ένας μετανάστης θα ζει στη φτώχια και στην ξενιτιά.
Ένας μετανάστης θα προσπαθεί να βγάλει άδεια.
Αν όμως όλοι κάνουν κάτι γι’ αυτούς,
οι οικογένειές τους θα ζήσουν ευτυχισμένες.
. Να γράψετε ένα κείμενο έως επτά (7) σειρές σχετικά με το φεμινισμό μέσω του Προγράμματος Επεξεργασίας Κειμένου, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί ως τμήμα της εισαγωγής της ερευνητικής εργασίας.

Να διαβάσετε προσεκτικά από τις «Εκδόσεις της Γ.Γ.Ι.Φ.» το «Ισότητα στον εργασιακό χώρο». Να προσδιορίσετε τις εκπαιδευτικές-επαγγελματικές επιλογές των εφήβων, τις ανισότητες στην αγορά εργασίας με βάση το φύλο, το φαινόμενο της γυάλινης οροφής. Να αναστοχαστείτε και να καταγράψετε τις δικές σας σχετικές εμπειρίες, βιώματα σχετικά με τις εκπαιδευτικές-επαγγελματικές επιλογές σας.
Άσκηση :
«Να περιγράψετε μια εμπειρία ρατσιστικής συμπεριφοράς που ζήσατε εσείς οι ίδιοι ή κάποιο πρόσωπο του οικογενειακού ή φιλικού σας περιβάλλοντος».




http://www.taxidifygis.org.cy/game_cy.html
παιχνίδι φυγής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου