Πέμπτη 30 Οκτωβρίου 2014

Η ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ
Φύλλο εργασίας-Οδύσσεια Ραψ α 
Σύμφωνα με το βίντεο που παρακολουθήσατε:
1.Να αναφερθείτε στο τυπικό της φιλοξενίας
2.Να περιγράψετε σημεία της φιλοξενίας που σας έκαναν εντύπωση
3.Να βρείτε τραγούδι, ποίημα, κείμενο, εικόνα που να μιλά για αυτήν την εθιμoτυπική διαδικασία
4.Να σχολιάσετε αν στη σημερινή εποχή  οι άνθρωποι φιλοξενούν ή όχι.Σε κάθε περίπτωση να αιτιολογήσετε την απάντησή σας

ΤΥΠΙΚΟ ΤΗΣ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ
1. Στην αρχαία Ελλάδα, η φιλοξενία ήταν κάτι πολύ σημαντικό και ιερό. Τους ξένους τους προστάτευαν ο Ξένιος Δίας και η Αθηνά η Ξένια. Το τυπικό της φιλοξενίας αποτελείται από οκτώ μέρη, την υποδοχή, την τακτοποίηση του ολπισμού και των αλόγων, την παραχώρηση τιμητικής θέσης στο τραπέζι, την προσφορά φαγητού και ποτού,  ερωτήματα  για το ποιος είναι ο επισκέπτης και ποια η αιτία της παρουσίας του, διαμονή ( σε ειδικό δωμάτιο {ξενώνας} ), ανταλλαγή δώρων καθώς και προσφορά νερού για να πλύνουν τα χέρια και πόδια τους. 



2. Ορισμένα σημεία της φιλοξενίας που μου έκαναν εντύπωση, είναι πως ήταν τόσο θερμοί και φιλόξενοι σε οποιοδήποτε επισκέπτη, ανεξάρτητα την κοινωνική του θέση και την οικονομική του κατάσταση. Επίσης, αξιοθαύμαστο μου φαίνεται το ότι εμπιστεύονταν απόλυτα έναν ξένο στο σπίτι τους, αλλά και ότι τον σέβονταν πάρα πολύ (πράγμα που βλέπουμε με τις πράξεις τους στο τυπικό της φιλοξενίας.

3Φωτογραφία για "Φιλοξενία στην αρχαία Ελλάδα"

4. Στην σημερινή εποχή, υπάρχουν ελάχιστα τέτοια παραδείγματα, υπερβολικής φιλοξενίας θα έλεγα, αφού οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν "χαλαρώσει" στο θέμα της φιλοξενίας, Αυτό ίσως οφείλεται στο γεγονός  ότι στην αρχαία Ελλάδα η φιλοξενία ήταν κάτι ιερό για τους ανθρώπους, αφού η θρησκεία τους στο δωδεκάθεο, τους επέβαλε να φιλοξενούν τους ξένους, γιατί αλλιώς θα είχαν αμαρτήσει.
 Παναγιώτου Ελευθερία Α'4



ΓΡΑΜΜΑ ΣΤΗΝ ΚΑΛΥΨΩ
Καλυψώ,

Σου αφήνω αυτό το γράμμα, για να σου εξηγήσω τη δυστυχία μου στο νησί σου. Είμαι δυστυχισμένος, γιατί ζω μακριά από την οικογένειά μου και την πατρίδα μου, την Ιθάκη.

 Επίσης, θα ήθελα να σου πω το λόγο για τον οποίο απέρριψα την αθανασία.  Ο πόθος μου για την επιστροφή στην Ιθάκη και στην αγαπημένη μου γυναίκα και το γιο μου είναι τόσο μεγάλος, ώστε θα έδινα και τη ζωή μου ακόμα προκειμένου να τους δω. 

Όσα καλά κι αν μου προσφέρουν οι θεοί, δεν μπορούν να καλύψουν την ανάγκη μου να γυρίσω στο νησί μου, την Ιθάκη.
                                                                                                            Οδυσσέας
Παναγιώτης Καλογερόπουλος Α1 Γυμνάσιο Δεμενίκων
ΓΡΑΜΜΑ ΣΤΗΝ ΚΑΛΥΨΩ

      Καλυψώ,θεά σεμνή και αρχοντική,μου πρόσφερες πράγματα που κανείς δε μπορεί να μου προσφέρει στο πανέμορφο νησί σου.Μου υποσχέθηκες αθανασία,ζωή γεμάτη πλούτο και ανέσεις και ότι επιθυμούσα θα γινόταν δικό μου.Όμως, σε αυτό το άγνωστο για εμένα νησί η αγάπη για μερικά πράγματα παραμένει απομακρυσμένη.Αυτή η λαχτάρα που έχω για να νιώσω τον αέρα της πατρίδας στο πρόσωπό μου, γίνεται όλο και πιο αβάσταχτη! Η επιθυμία να αγκαλιάσω και να φιλήσω τη γυναίκα μου Πηνελόπη μεγαλώνει ώρα με την ώρα και η ανυπομονησία μου να αγγίξω το χώμα της Ιθάκης μετατρέπουν σε εφιάλτη τη διαμονή μου στο νησί.Με φιλοξένησες σαν να ήμουν ένας θεός στο πανέμορφο νησί σου,αλλά και η θεϊκή παρουσία σου κάνει τις ημέρες να κυλούν σαν χρόνια.Όμως, όσο περνάει ο καιρός η Πηνελόπη βασανίζεται στη σκέψη του θανάτου μου και του γάμου της με έναν από τους μνηστήρες που την διεκδικούν,κάτι που βασανίζει και εμένα το ίδιο. 

     Γόρδιος Δεσμός μοιάζει η ώρα της συνάντησής μου με τον πολυαγαπημένο μου μοναχογιό  Τηλέμαχο.Έτσι, αποφάσισα να αφήσω το πανέμορφο νησί σου και να απαρνηθώ τις θεϊκές προσφορές σου,αφού προτιμώ την επιστροφή στο νησί μου και την αντάμωση με την οικογένειά μου και τον λαό μου.Σε ευχαριστώ για όλα!

                                                                                          

                                                                             Οδυσσέας




(Μαθητής Α1 Μασούρας Χρήστος)




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου