Παρασκευή 13 Οκτωβρίου 2017



ΦΙΛΙΑ- Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ -Ν.ΓΛΩΣΣΑ






ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ-ΟΜΑΔΑ Α  ΚΕΙΜΕΝΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ: ΑΦΗΓΗΣΗ-ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: ΦΙΛΙΑ  Κείμενο 1      Υπάρχουν αληθινοί φίλοι στο facebook και στο twitter;
   Ώρα 4. Όχι το απόγευμα. Τα ξημερώματα. Ακόμη μία νύχτα αγκαλιά με τον υπολογιστή. 
    Πώς pέρασαν   πάλι οι ώρες τόσο γρήγορα; Το facebook και το twitter, είναι εδώ και πολύ καιρό οι   κkαλύτεροί μου φίλοι. Οποιαδήποτε ώρα είναι εκεί για μένα. Ακόμη και τις ώρες που οι φίλοι μου kκοιμούνται, στη γειτονιά δεν ακούγεται τίποτα, το τηλέφωνο δεν χτυπάει, γιατί η ώρα είναι πpροχωρημένη και οι περισσότεροι κοιμούνται, ένα «κλικ» χρειάζεται και μου κρατούν συντροφιά. Για τtην ακρίβεια, οι άνθρωποι που είναι μέσα σε αυτά. Άνθρωποι κάθε ηλικίας. Άνδρες και γυναίκες. Α  aνεξαρτήτως επαγγέλματος. Όλοι είναι εκεί.
Σε μία εποχή που η μοναξιά έχει φορέσει το δικό της προσωπείο και κάνει την εμφάνισή της συχνά πυκνά κάθε στιγμή της ημέρας αλλά και της νύχτας, η επικοινωνία μέσω ίντερντετ χτυπάει κόκκινο. Μπορεί η φιλία να είναι δύσκολο πράγμα και ο καθένας από εμάς να έχει 4-5 πραγματικούς φίλους, με τους οποίους μοιράζεται τα πάντα. Η «φιλία», όμως, των λεγόμενων socialmedia, απαρτίζεται από πολλούς φίλους, που μπορούν να ξεπεράσουν, κατά μέσο όρο, τους 2.000! Σε προβληματίζει κάτι; Δεν είσαι καλά στα επαγγελματικά σου; Ο σύντροφός σου σε παράτησε; Αντιμετωπίζεις κάποιο οικογενειακό πρόβλημα; Τι κάνεις; Πιο παλιά έπαιρνες τηλέφωνο τους γονείς ή τους κολλητούς σου για να τους εξιστορήσεις το συμβάν. Τώρα τα πράγματα είναι κάπως διαφορετικά. Μπαίνεις στο youtube, ψάχνεις ένα τραγούδι, του οποίου οι στίχοι σε εκφράζουν την συγκεκριμένη στιγμή, και το ανεβάζεις στο facebook και στο twitter. Γράφεις και κάτι που θα έλεγες αυθόρμητα στους φίλους σου αν ήταν δίπλα σου την ώρα εκείνη, πατάς enter και δημοσιεύτηκε στο προφίλ σου!
Και δεν το έχεις μοιραστεί με 4-5 φίλους αλλά με 2.000, 3.000 ακόμη και με 5.000! Τότε είναι που οι «διαδικτυακοί φίλοι» θα σου δώσουν τις δικές τους συμβουλές. Τις περισσότερες φορές σου στέλνουν μηνύματα, τα λεγόμενα inbox στο facebook και τα DM στο twitter. Μοιράζονται τις δικές τους εμπειρίες μαζί σου. Και σε κάνουν να νιώθεις ότι δεν είσαι, τελικά, ο μοναδικός που έμεινες χωρίς δουλειά και χωρίς σχέση. Θα σε συμβουλέψουν. Γιατί πάντα ένα τρίτο μάτι βλέπει διαφορετικά την κατάσταση. Και ειδικά όταν δεν είναι και στενός σου φίλος ή συγγενής  -που εκεί τα πράγματα είναι κάπως διαφορετικά, αφού λόγω της αγάπης που σου έχουν, η συμβουλή τους μπορεί να μην είναι και 100% η πιο κατάλληλη και σωστή.
Συνήθως οι άνθρωποι του στενού μας κύκλου δεν είναι αντικειμενικοί. Σου δίνουν τις περισσότερες φορές δίκιο. Σου χαϊδεύουν τα αυτιά. Γιατί ξέρουν ότι έχεις περάσει πολλά και δεν θέλουν να σε στενοχωρήσουν. Σε αντίθεση με τους «διαδικτυακούς φίλους». Εκείνοι σε γνωρίζουν μόνο μέσα από αυτά που γράφεις. Προσπαθούν να σε μάθουν μέσα από τα τραγούδια που ανεβάζεις. Εάν είσαι ευαίσθητος, αν είσαι σκληρός, αν έχεις χιούμορ, αν είσαι πεισματάρης. Όλα φαίνονται. Γιατί κακά τα ψέματα, όσο και αν θες να κρυφτείς οι πράξεις σου σε προδίδουν! Νόμος.
Σιγά σιγά η επικοινωνία σας γίνεται πιο συχνή. Σου λένε τα νέα τους, τους λες τα δικά σου. Σε νοιάζονται και τους νοιάζεσαι και εσύ. Μοιράζεστε τις ανησυχίες σας. Ενώ υπάρχουν και φορές που μπορεί και να μαλώσετε γιατί διαφωνείτε έντονα σε κάποιο θέμα! Έχετε αναπτύξει μία σχέση φιλίας που μέρα με τη μέρα χτίζεται βήμα βήμα. Το τρελό στην υπόθεση είναι ότι παρόλο που δεν γνωρίζεστε από κοντά, νιώθετε σαν να γνωριζόσασταν χρόνια. Μέσα, λοιπόν, από το ίντερνετ έχετε φτιάξει τον δικό σας κόσμο με τους φίλους που επιλέξατε εσείς. Και όχι μόνο. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις  που άνθρωποι έκαναν ακόμη και σχέση, παντρεύτηκαν αλλά και χώρισαν. Εκεί, βέβαια, διαπιστώνεις μετά λύπης ότι χάθηκε η επικοινωνία τετ-α-τετ που υπήρχε κάποτε. Οι άνδρες σταμάτησαν να φλερτάρουν τις γυναίκες. Δεν υπάρχει παιχνίδι.
Χθες βράδυ έτυχε να βγω και να πάω σε ένα κλαμπ με πολύ κόσμο. Νέοι και νέες  χόρευαν και έπιναν. Κοίταζαν τον διπλανό τους και η επόμενη κίνησή τους ήταν να κοιτάζουν με ανυπομονησία την οθόνη του κινητού τους. Όχι επειδή περίμεναν κάποιο μήνυμα από το φίλο τους, αλλά για να γράψουν κάτι στους «διαδικτυακούς φίλους»! Το πιο αστείο, μάλιστα, είναι ότι κάποιοι από αυτούς βρίσκονταν στο ίδιο μέρος με εκείνους που επικοινωνούσαν. Εγώ τους παρατηρούσα. Ήθελα να δω αντιδράσεις. Όλοι, όμως, χαμογελούσαν όταν τα μάτια τους κολλούσαν στο κινητό τους και όχι στον διπλανό τους. «Τι κρίμα», είπα μέσα μου. Χάθηκαν το φλερτ, η επικοινωνία μεταξύ φίλων, οι γνωριμίες  που κάναμε κάποτε στα νυχτερινά  μαγαζιά. Όση ώρα τους έβλεπα να είναι πάνω από τα κινητά τους τόσο εκνευριζόμουν.
Μετά από λίγη ώρα γύρισα σπίτι. Το πρώτο πράγμα που έκανα  ήταν να ανοίξω τον υπολογιστή μου. Να μπω στο facebook και στο twitter. «Δεν μπορείτε να συνδεθείτε. Παρακαλώ επικοινωνήστε με την εταιρία». Αυτό ήταν το μήνυμα που έλαβα στην οθόνη του υπολογιστή μου. Ήταν η ώρα 4. Με έπιασε πανικός. «Μου λείπουν οι φίλοι μου», είπα από μέσα μου. Και εκεί κατάλαβα ότι και εγώ ήμουν ένας από εκείνους στο κλαμπ, που το κινητό τους ήταν η προέκταση του χεριού τους. Ήμουν εκείνη που κατέκρινα την συμπεριφορά τους. Ήμουν εκείνη που αν είχε στο κινητό της, το fb και το twitter, θα χασκογελούσε πάνω στην οθόνη, αδιαφορώντας για τους γύρω της. Ήμουν και εγώ «θύμα» της διαδικτυακής αυτής επικοινωνίας…
Μαρκέλλα Σαράιχα    Ηλεκτρονική Διεύθυνση: http://www.aixmi.gr/index.php/facebook-twitterss/
  1. Ποιο είναι το επικοινωνιακό πλαίσιο του κειμένου;
  2. Ποια πτυχή της φιλίας αναπτύσσεται στο κείμενο?
  3. Να εντοπίσετε τα αρνητικά φαινόμενα της σύγχρονης κοινωνίας, τα οποία πλήττουν τη φιλία και προβάλλονται. Να τα υπογραμμίσετε με πορτοκαλί χρώμα και στη συνέχεια να τα γράψετε.
  4. 4.  Ποιοι άλλοι λόγοι κατά τη γνώμη σας απειλούν τους φιλικούς δεσμούς στις μέρες μας; Να τους καταγράψετε στον πιο κάτω εννοιολογικό χάρτη.
  5. Διαβάζοντας  προσεκτικά  κείμενα και λαμβάνοντας υπόψη επίσης την προσωπική σας εμπειρία, να εντοπίσετε και να σημειώσετε τις βασικές προϋποθέσεις μιας υγιούς φιλίας.
6. α. Ποιες είναι οι συνέπειες της «α-φιλίας» έτσι όπως προκύπτουν από το κείμενο; Να τις απαριθμήσετε δημιουργώντας μια λίστα με τις συνέπειες της.    β. Πιστεύετε πως το κείμενο ανταποκρίνεται στη σύγχρονη πραγματικότητα; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.
7. Πόσο πολύτιμη είναι η φιλία για σας, τους νέους της ηλικίας σας, κατά την κρίση σας; Τι ιδιαίτερο προσφέρει η επικοινωνία με τους φίλους; Να αναπτύξετε την άποψή σας σε ογδόντα (80) λέξεις περίπου..
8. Να αναφέρετε σύντομα ποιοι είναι οι κυριότεροι κίνδυνοι που συνεπάγονται από τη χρήση του διαδικτύου, πέρα από τη μοναξιά, τις τυποποιημένες σχέσεις και την αποξένωση, οι οποίοι βέβαια προκύπτουν από τα πιο πάνω κείμενα..
9. Θα μπορούσατε να φανταστείτε τη ζωή  χωρίς τους διαδικτυακούς σας φίλους; Να δικαιολογήσετε την άποψή σας σε δύο παραγράφους.
10. Να σχολιάσετε τον τίτλο του  κειμένου. Κατά τη γνώμη σας φανερώνει την κυριολεκτική πρόθεση των συγγραφέα ή είναι μεταφορικοί και συμβολικοί; Να δικαιολογήσετε την άποψή σας
11.)α Να δώσετε έναν πλαγιότιτλο στην τελευταία παράγραφο του κειμένου.
β) Στην ίδια παράγραφο, να εντοπίσετε τη θεματική πρόταση και μια πρόταση -λεπτομέρεια. Να συμπληρώσετε την παράγραφο με μια δική σας πρόταση- λεπτομέρεια.
12. Να αναφέρετε τον τρόπο ανάπτυξης της 3ης παραγράφου του κειμένου 1 και να αιτιολογήσετε την απάντησή σας με στοιχεία από την παράγραφο. 
13. Στην  πιο κάτω περίοδο λόγου «Σε μία εποχή που η μοναξιά έχει φορέσει το δικό της προσωπείο και κάνει την εμφάνισή της συχνά πυκνά κάθε στιγμή της ημέρας αλλά και της νύχτας, η επικοινωνία μέσω ίντερντετ χτυπάει κόκκινο». 
Να εντοπίσετε τη μεταφορική λειτουργία της γλώσσας, αφού διαβάσετε μεγαλόφωνα το απόσπασμα του κειμένου .  Να εξηγήσετε στη συνέχεια, πώς η χρήση αυτή υπηρετεί τον σκοπό του συντάκτη.
14. «Έχετε φανταστεί ποτέ τον εαυτό σας χωρίς φίλους; Πιστεύετε ότι θα μπορούσατε να πορευτείτε μόνοι σας στις δυσκολίες της καθημερινότητας, όντας ανεξάρτητοι από τους πάντες;»
 Να διαβάσετε μεγαλόφωνα την πιο πάνω περίοδο λόγου. Κατά την άποψή σας η χρήση του ερωτηματικού, εξυπηρετεί κάποιο σκοπό του πομπού στη συγκεκριμένη περίοδο λόγου του κειμένου ; Να εξηγήσετε.
15. Στο κείμενο 1 μπορούμε εύκολα να διακρίνουμε τον τρόπο που οργανώνεται εξωτερικά η αφήγηση, δηλαδή η παρουσίαση ενός γεγονότος ή μιας σειράς γεγονότων, πραγματικών ή φανταστικών. Να συμπληρώσετε τον πίνακα που ακολουθεί για να αντιληφθείτε ξεκάθαρα τα οργανωτικά πρότυπα του συγκεκριμένου κειμενικού τύπου.
Πρόλογος

Κύριο θέμα

Επίλογος
   Γεγονός:

   Χώρος:

   Χρόνος:

   Ήρωες:


   Περιγραφή Κατάστασης:


   Σκοπός Αφήγησης:



   Περιπέτεια-Δράση:
(γεγονός έναρξης αφήγησης)




   Εξέλιξη γεγονότων:


   Κατάληξη Ιστορίας:


   Επιμύθιο (λύση):






9. Κάποια στοιχεία, τα οποία παραπέμπουν στα γλωσσικά-εσωτερικά στοιχεία της αφήγησης, είναι αυτά που παρατίθενται πιο κάτω. Να ψάξετε στο κείμενο 1 και να βάλετε √ σε όσα στοιχεία εντοπίζετε στο κείμενο που έχετε μπροστά σας.
• Συχνή χρήση ρημάτων κυρίως σε παρελθοντικούς χρόνους (αόριστο και παρατατικό), αλλά και σε ιστορικό ενεστώτα
• Χρονικές προτάσεις και λέξεις/φράσεις που δηλώνουν τη χρονική συνάφεια των γεγονότων
• Αιτιολογικές προτάσεις και λέξεις/φράσεις που δηλώνουν τη σχέση αιτίου αποτελέσματος
• Διάλογος: τα διαλογικά μέρη σε ευθύ λόγο και σε α΄ ρηματικό πρόσωπο
  Πλάγιος λόγος: η πιστή απόδοση σκέψεων, διαθέσεων ή συναισθημάτων  σε γ΄ ρηματικό πρόσωπο και σε παρελθοντικό  χρόνο
• Εσωτερικός μονόλογος: η απόδοση των σκέψεων ή συναισθημάτων σε α΄ ρηματικό πρόσωπο και σε παροντικό χρόνο
• Ενεργητική σύνταξη, παρατακτική σύνδεση προτάσεων, α΄ ενικό ή πληθυντικό πρόσωπο (πρόσωπα που λειτουργούν για την απόκρυψη, την αποσιώπηση και τη μείωση βαθμού συμμετοχής του υποκειμένου).
• Χρήση παρελθοντικών χρόνων (ρομαντική διάθεση φυγής στο παρελθόν) και μελλοντικών χρόνων (ελπίδα, απειλή, αβεβαιότητα)
• Χρήση ιδιωτισμών, εκφράσεις προφορικού λόγου (οικείο ύφος)
• Παθητική σύνταξη, υποταγμένος και μακροπερίοδος λόγος, ειδική ορολογία


Α.3. ΜΟΡΦΟΣΥΝΤΑΚΤΙΚΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ
1.Να εντοπίσετε τα ρήματα στην πιο κάτω περίοδο: «Γιατί κακά τα ψέματα, όσο και αν θες να κρυφτείς οι πράξεις σου σε προδίδουν! Νόμος. Σιγά σιγά η επικοινωνία σας γίνεται πιο συχνή. Σου λένε τα νέα τους, τους λες τα δικά σου. Σε νοιάζονται και τους νοιάζεσαι και εσύ…» και στη συνέχεια, να σημειώσετε τη συζυγία και τη φωνή στην οποία ανήκουν. Γιατί, πιστεύετε, ο συντάκτης επιλέγει τη συγκεκριμένη φωνή κάθε φορά;
2. Να βρείτε δύο κύριες προτάσεις και δύο δευτερεύουσες από τα πιο πάνω κείμενα και να τις γράψετε. Πώς μπορείτε να διακρίνετε την κύρια από τη δευτερεύουσα πρόταση;
3. Να αναγνωρίσετε την έγκλιση και τη λειτουργία της κάθε φορά στα πιο κάτω υπογραμμισμένα ρήματα.
-Φίλος είναι αυτός που θα ακούσει τον καημό σου και θα σε βοηθήσει να τον ξεπεράσεις.
-Μετά από λίγη ώρα γύρισα σπίτι.

ΡΗΜΑΤΑ
ΕΓΚΛΙΣΗ
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ










.
4. Να μετατρέψετε την πιο κάτω πρόταση του κειμένου 2 σε παθητική σύνταξη, σημειώνοντας παράλληλα τη μορφή του ποιητικού αιτίου.
-Η αγάπη και η ανυστεροβουλία εξαλείφουν τη ζήλια, τον ανταγωνισμό, το μίσος και την αδιαφορία.
5. Στο κείμενο 1, στην τελευταία παράγραφο, εντοπίζουμε ένα παράδειγμα ευθύ λόγου. «Δεν μπορείτε να συνδεθείτε. Παρακαλώ επικοινωνήστε με την εταιρία». Πώς αντιλαμβάνεστε τον όρο ευθύς λόγος και γιατί κάνει αυτή την επιλογή ο συγγραφέας; Μήπως θα μπορούσατε να μετατρέψετε αυτή την πρόταση σε πλάγιο λόγο; Πώς διαφοροποιείται τώρα το νέο μήνυμα; .
6. Να συμπληρώσετε το νόημα της πιο κάτω πρότασης με μια δική σας πρόταση ώστε οι προτάσεις να συνδέονται  παρατακτικά και υποτακτικά.
α. Ένας φίλος θα σε ακούσει    ---------------------------------------- (παρατακτική σύνδεση)
β. Ένας φίλος θα σε ακούσει ------------------------------------ (υποτακτική σύνδεση)

8. Να υποδυθείτε τον ρόλο της δημοσιογράφου και να διαγράψετε τα στοιχεία προφορικότητας από το μαγνητοσκοπημένο σας υλικό, στην πιο κάτω περίοδο λόγου. Επιπλέον, μπορείτε ως έμπειρος/η δημοσιογράφος να κάνετε όποιες αλλαγές θεωρείτε απαραίτητες, για να αποκτήσει το κείμενό σας ένα πιο επίσημο, φροντισμένο ύφος.
«χμ…Τα παιδιά ωφελείται…εεε συγγνώμη, ωφελούνται πολύ από φιλικές σχέσεις. Η φιλία…εεεε…οι φιλίες τα βοηθούν να συνειδητοποιήσουν κοινωνικές έννοιες, να συνυπάρχουν αρμονικά και να αναπτύξουν την αυτοεκτίμησή τους. Επίσης, οι φιλίες ενισχύουν και σταθεροποιούν τους κανόνες, τις στάσεις και τις αξίες κάθε ομάδας συνομηλίκων, και λειτουργούν και ως…χμχμ.. υπόβαθρο για τον συναγωνισμό. Ένας  φίλος μπορεί να βοηθήσει το παιδί να αντιμετωπίσει τις αρνητικές συνέπεια της αντιπάθειας, της απομόνωσης… από τους συνομηλίκους. Εεε…χμ.., τα παιδιά με «ικανοποιητικές» φιλίες έχουν καλύτερη στάση απέναντι στο σχολείο ας πούμε και επιτυγχάνουν και περισσότερα...»

Α.4. ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΑ
1. Να γράψετε τη σημασία (παρατακτικά, προσδιοριστικά, κτητικά, αντικειμενικά)των πιο κάτω σύνθετων λέξεων ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΛΕΞΕΙΣ φιλοκέρδεια, δημοσιογράφος


2. Να γράψετε δύο λέξεις οι οποίες ανήκουν στην ίδια οικογένεια με το β’ συνθετικό των πιο κάτω λέξεων του κειμένου 2.
έμβιο
καλημέρα

3. Να αναλύσετε στα συνθετικά τους μέρη τα πιο κάτω σύνθετα και στη συνέχεια να τα βάλετε σε ολοκληρωμένες προτάσεις: επαρκής, εξαλείφοντας, υποχρέωση.
4. Να αναγνωρίσετε γραμματικά την ταυτότητα του α’ συνθετικού:

ΡΗΜΑΤΑ
ΕΠΙΘΕΤΑ, ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ, ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΑ, ΠΡΟΘΕΣΕΙΣ, ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΑ, ΑΝΤΩΝΥΜΙΕΣ
αλληλοπροσφορά

τηλεφωνώ

καληνύχτα


ΜΕΡΟΣ Β’ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΥ ΛΟΓΟΥ
1.      Το σχολείο σας διοργανώνει Ημερίδα με θέμα τη Φιλία. Ως πρόεδρος της μαθητικής κοινότητας αναλαμβάνετε τη σύνταξη ενός κειμένου(ομιλίας) που θα εκφωνηθεί στην Ημερίδα. Σε αυτό να αναφέρετε τα χαρακτηριστικά της αληθινής φιλίας  και τον ρόλο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στη δημιουργία φιλικών σχέσεων.
ΟΜΙΛΙΑ
          Προσφώνηση: εισαγωγικός χαιρετισμός (εθιμοτυπική κατάταξη)
          Πρόλογος/Εισαγωγή: παρουσίαση του θέματος
          Κύριο μέρος: αφήγηση - βεβαίωση - τεκμηρίωση - ανασκευή
          Επίλογος: περιεκτική ανακεφαλαίωση
          Επιφώνηση: καταληκτικός χαιρετισμός

Εσωτερικά δομικά στοιχεία:
Λογική, χρονολογική σειρά, αλληλουχία, συνοχή (η σύνδεση των νοημάτων μιας παραγράφου και των παραγράφων μεταξύ τους με τη χρήση συνδετικών –διαρθρωτικών λέξεων) και συνεκτικότητα (η λογική συνάφεια των μερών του κειμένου, η λογική ακολουθία των σκέψεων).

Ενδεικτικά  η συνοχή επιτυγχάνεται κυρίως με:
•Διαρθρωτικές λέξεις οι οποίες μπορεί να δηλώνουν αιτία, αντίθεση, προσθήκη, χρονική σχέση, έμφαση, συμπέρασμα κ.ά.
•Αιτιολογικούς συνδέσμους (επειδή, αφού, εξαιτίας, καθώς κ.ά.), οι οποίοι φανερώνουν την  αιτιολογική σχέση των γεγονότων (Αφήγηση, Επιχειρηματολογία)
•Χρονικά επιρρήματα (αρχικά, ύστερα κ.ά.),  τα οποία δείχνουν τη χρονική σειρά - συνάφεια των γεγονότων (Αφήγηση)
•Εμπρόθετα σύνολα (π.χ. κατά τη διάρκεια, μετά από κ.ά.), και άλλες συνδετικές λέξεις που δείχνουν όρο, προϋπόθεση, επεξήγηση κ.ά.
•Λέξεις/ φράσεις που δηλώνουν ψυχοδιανοητικές καταστάσεις του ομιλητή/συντάκτη (π.χ. κατά τη γνώμη μου, πιστεύω) (Επιχειρηματολογία)
Image result for οι κίνδυνοι του διαδικτύου
3. Αφού παρατηρήσετε προσεκτικά το πιο πάνω  σκίτσο, να το σχολιάσετε και στη συνέχεια  να αναπτύξετε τις σκέψεις σας σε κείμενο έκτασης 30-40 λέξεων, συσχετίζοντάς το και με τη φιλία.
4. Να φιλοτεχνήσετε το δικό σας σκίτσο, το οποίο θα συνοδεύει άρθρο με τίτλο:   «H φιλία στα χρόνια του facebook…»  και θα δημοσιευθεί στη μαθητική εφημερίδα που εκδίδει το σχολείο σας.

5. Να αφηγηθείτε προφορικά ένα αστείο περιστατικό που ζήσατε με τον/την καλύτερό/ή σας φίλο/η. Να προσπαθήσετε να ακολουθήσετε τα εξωτερικά/εσωτερικά δομικά στοιχεία του κειμενικού τύπου της αφήγησης.
6. Να γράψετε μία συνταγή για την ιδανική φιλία,  η οποία θα περιλαμβάνει τα απαραίτητα υλικά καθώς και την εκτέλεση.
7. . Ας διαβάσουμε τα παρακάτω στιγμιότυπα από τη Μαφάλντα:
α) Αποτέλεσμα εικόνας για μαφάλντα μαμα οικογενεια
      β) Σκίτσο σελ 30 σχολικό βιβλίο
a)      Ποιο είναι το κοινό θέμα που συνδέει τα συγκεκριμένα στιγμιότυπα;
b)      Αν είχες τη δυνατότητα, πώς θα συμπλήρωνες το διάλογο  στο 2ο απόσπασμα;
8. 5.  Γνωστά παραδείγματα φίλων είναι:
·         Αχιλλέας – Πάτροκλος
·         Ορέστης - Πυλάδης
·         Δάμων – Φιντίας
·         Επαμεινώνδας – Πελοπίδας
·         Αλέξανδρος - Ηφαιστίωνας
·         Αστερίξ - Οβελίξ
Αναζήτησε στο διαδίκτυο στοιχεία – γεγονότα που επιβεβαιώνουν μια από τις προηγούμενες φιλίες.

Χόρχε Λουίς Μπόρχες, «Ποίημα στους φίλους»:  Χόρχε Λουίς Μπόρχες, «Ποίημα στους φίλους»

Δεν μπορώ να σου δώσω λύσεις
για όλα τα προβλήματα της ζωής σου,
ούτε έχω απαντήσεις
για τις αμφιβολίες και τους φόβους σου ˙
όμως μπορώ να σ’ ακούσω
και να τα μοιραστώ μαζί σου.

Δεν μπορώ ν’ αλλάξω
το παρελθόν ή το μέλλον σου.
Όμως όταν με χρειάζεσαι
θα είμαι εκεί μαζί σου.

Δεν μπορώ να αποτρέψω τα παραπατήματα σου.
Μόνο μπορώ να σου προσφέρω το χέρι μου
να κρατηθείς και να μη πέσεις.

Οι χαρές σου, οι θρίαμβοι και οι επιτυχίες σου
δεν είναι δικές μου.
Όμως ειλικρινά απολαμβάνω να σε βλέπω ευτυχισμένο.

Δεν μπορώ να περιορίσω μέσα σε όρια
αυτά που πρέπει να πραγματοποιήσεις,
όμως θα σου προσφέρω τον ελεύθερο χώρο
που χρειάζεσαι για να μεγαλουργήσεις.

Δεν μπορώ να αποτρέψω τις οδύνες σου
όταν κάποιες θλίψεις
σου σκίζουν την καρδιά,
όμως μπορώ να κλάψω μαζί σου
και να μαζέψω τα κομμάτια της
για να την φτιάξουμε ξανά πιο δυνατή.

Δεν μπορώ να σου πω ποιος είσαι
ούτε ποιος πρέπει να γίνεις.
Μόνο μπορώ
να σ' αγαπώ όπως είσαι
και να είμαι φίλος σου.

Αυτές τις μέρες σκεφτόμουν
τους φίλους μου και τις φίλες μου,
δεν ήσουν πάνω
ή κάτω ή στη μέση.

Δεν ήσουν πρώτος
ούτε τελευταίος στη λίστα.
Δεν ήσουν το νούμερο ένα ούτε το τελευταίο.

Να κοιμάσαι ευτυχισμένος.
Να εκπέμπεις αγάπη.
Να ξέρεις ότι είμαστε εδώ περαστικοί.

Ας βελτιώσουμε τις σχέσεις με τους άλλους.

Να αρπάζουμε τις ευκαιρίες.
Να ακούμε την καρδιά μας.
Να εκτιμούμε τη ζωή.

Πάντως δεν έχω την αξίωση να είμαι
ο πρώτος, ο δεύτερος ή ο τρίτος
στη λίστα σου.

Μου αρκεί που με θέλεις για φίλο.
Ευχαριστώ που είμαι.

[πηγή: Χόρχε Λουίς Μπόρχες, Ποιήματα, μετάφρ. Δ. Καλομοίρης , Ελληνικά Γράμματα, 1995 ]

6.     

Με αφορμή το «Ποίημα στους φίλους» του Χόρχε Λουίς Μπόρχες, γράψε μια παράγραφο (περίπου 120 λέξεις) για τον καλύτερο φίλο σου /την καλύτερη φίλη σου με θεματική πρόταση μια από τις ακόλουθες (αφού τη συμπληρώσεις). Προσπάθησε να την αναπτύξεις με τη μέθοδο των παραδειγμάτων ή της αιτιολόγησης.
·         Δεν μπορώ να αποτρέψω …………………………………………………
·         Για σένα μπορώ να ………………………………………………………....

7.        Διάβασε το παρακάτω απόσπασμα από το παραμύθι του Αντουάν Ντε Σαιντ Εξιπερύ «Ο μικρός Πρίγκιπας». Υποθέτοντας ότι είσαι η αλεπού συνέχισε τις σκέψεις της. (περίπου 80 – 100 λέξεις)

               Σώπασε η αλεπού και κοίταξε πολλή ώρα το μικρό πρίγκιπα.
 - Θέλω βέβαια, της αποκρίθηκε ο μικρός πρίγκιπας, μα δε με παίρνει ο καιρός. Έχω ν' ανακαλύψω φίλους και πολλά πράματα να γνωρίσω.
         - Δε γνωρίζει κανείς παρά τα πράματα που ημερώνει, είπε η αλεπού. Οι άνθρωποι δεν έχουν πια καιρό να γνωρίσουν τίποτα. Τ' αγοράζουν όλα έτοιμα στα εμπορικά. Καθώς όμως δεν υπάρχουν εμπορικά που πουλάνε φίλους, οι άνθρωποι δεν έχουν πια φίλους. Αν θες ένα φίλο, ημέρωσε με!
         - Τι πρέπει να κάνω;, είπε ο μικρός πρίγκιπας.
         - Πρέπει να έχεις μεγάλη υπομονή, αποκρίθηκε η αλεπού. Θα καθίσεις πρώτα κάπως μακριά μου, έτσι στο χορτάρι. Εγώ θα σε κοιτάζω με την άκρη του ματιού μου κι εσύ δε θα λες τίποτα. Τα λόγια είναι που κάνουν τις παρεξηγήσεις.
         Αλλά, κάθε μέρα, θα μπορείς να κάθεσαι λιγάκι πιο κοντά...
         Την άλλη μέρα ήρθε πάλι ο μικρός πρίγκιπας.
         - Θα 'ταν πιο καλά να έρχεσαι πάντα την ίδια ώρα, είπε η αλεπού. Αν έρχεσαι, λόγου χάρη, στις τέσσερις το απόγευμα, εγώ θ' αρχίζω από τις τρεις να είμαι ευτυχισμένη. …
8.Το χάσμα” (Le Gouffre) http://antikleidi.com/2015/02/03/le-gouffre/  είναι η πρώτη μικρού μήκους ταινία κινουμένων σχεδίων, παραγωγής και σκηνοθεσίας των Lightning Boy Studio, μιας μικρής δημιουργική ομάδας με έδρα το Μόντρεαλ. Αφού παρακολουθήσετε το animation, συζητήστε ποια γνωρίσματα της φιλίας προβάλλονται με ιδιαίτερα εμφαντικό τρόπο.

9.    Οι φίλοι και η φιλία στον καμβά 20 διάσημων ζωγράφων –  (Πηγή: Αντικλείδι)

Από τους συγκεκριμένους ζωγραφικούς πίνακες να επιλέξεις έναν και να γράψεις μια παράγραφο για την ιστορία φιλίας που φαντάζεσαι ότι απεικονίζει. (περίπου 80 λέξεις)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου