Παρασκευή 1 Μαρτίου 2019

Τίτλος: «Φίλοι για πάντα»

Δημιουργός : Αγγελική Χρυσανθακοπούλου, ΠΕ02

ο ΨΎΛΛΟΣ-ΤΑΙΝΙΑ

ΘΕΜΑ:  Φιλία- Κοινωνικός περίγυρος – Μορφές διαπροσωπικών σχέσεων-Άτομο φύσει κοινωνικό ον



 Ο εκπαιδευτικός προβάλλει σε όλους, ως αφόρμηση,

: από το σώμα κειμένων  του ΙΕΛ στη διεύθυνση http://hnc.ilsp.gr/     όπου  αναζητούν τη λέξη «φιλία» στο πρώτο κριτήριο.

γ: Ακούν ένα τραγούδι στη διεύθυνση
Με τα παραπάνω ο εκπαιδευτικός στοχεύει στο να προβληματιστούν οι μαθητές και να αναγνωρίσουν τις ποικίλες εκφάνσεις του θέματος. Δίνεται οδηγία εκ των προτέρων να κρατούν σημειώσεις καταγράφοντας λέξεις-κλειδιά.  Ο εκπαιδευτικός θέτει κατάλληλα ερωτήματα βάζοντας στο κλίμα τους μαθητές όπως α) Ποια διαφορετικά είδη φιλίας και διαπροσωπικών σχέσεων εντοπίζουμε; Β) Ποια είναι τα αρνητικά φαινόμενα της σύγχρονης κοινωνίας τα οποία πλήττουν τη φιλία; Γ) Ποιες είναι οι συνέπειες της «α-φιλίας» για τους νέους ιδιαίτερα; Γιατί ο άνθρωπος είναι φύσει κοινωνικό όν; Η δραστηριότητα αυτή διαρκεί 10 λεπτά.
Στη συνέχεια, ανακοινώνει πως θα ακολουθήσει η ομαδική εργασία με χωρισμό ομάδων που αναφέρθηκαν οι προϋποθέσεις. Η ονοματοδοσία ανά δύο ομάδες έχει ως εξής:1η. Οι F-B φίλοι, 2η  Οι Συμμαθητές, 3η Φιλόζωοι.
Ο εκπαιδευτικός μοιράζει το φύλλο εργασίας στις ομάδες το οποίο έχει αναρτηθεί και στο ιστολόγιο του εκπαιδευτικού όπου έχουν ήδη μπει τα παιδιά. Διαβάζει στην ολομέλεια τα ζητούμενα, δίνει περαιτέρω οδηγίες-απαντήσεις σε τυχόν ερωτήσεις των μαθητών και καλεί τις ομάδες να εργαστούν  χαμηλόφωνα πάνω στους άξονες του φύλλου εργασίας τους, τηρώντας το αναφερόμενο χρονικό όριο των 20 λεπτών. Η διαδικασία αυτή διαρκεί 5 λεπτά.
Κατά την υλοποίηση της ομαδικής εργασίας, ο εκπαιδευτικός περιφέρεται διακριτικά παρακολουθώντας το έργο των ομάδων και παρεμβαίνοντας αν του ζητηθεί ή αν το κρίνει αναγκαίο ως εμψυχωτής και διευκολυντής.

Κατά την πρώτη διδακτική ώρα οι μαθητές – έτσι όπως έχουν χωριστεί σε ομάδες – εκπονούν  από μια δραστηριότητα. Η δεύτερη διδακτική ώρα αφιερώνεται στην παρουσίαση και  στην ανατροφοδότηση στα πλαίσια της διαμορφωτικής αξιολόγησης όπου καλούνται οι ομάδες να συμπληρώσουν η μία τις ιδέες της άλλης σχολιάζοντας τις εργασίες τους.

*      Δραστηριότητα ανά ομάδες - 1η διδακτική ώρα
Ø  Δραστηριότητα 1  – Οι F-B φίλοι
Αφού διαβάσετε το κείμενο της Μαρκέλλας Σαράιχα  [Υπάρχουν αληθινοί φίλοι στο facebook και στο twitter;
 

Υπάρχουν αληθινοί φίλοι στο facebook και στο twitter;

Ώρα 4. Όχι το απόγευμα. Τα ξημερώματα. Ακόμη μία νύχτα αγκαλιά με τον υπολογιστή. Πώς πέρασαν πάλι οι ώρες τόσο γρήγορα; Το facebook και το twitter, είναι εδώ και πολύ καιρό οι καλύτεροί μου φίλοι.

Οποιαδήποτε ώρα είναι εκεί για μένα. Ακόμη και τις ώρες που οι φίλοι μου κοιμούνται, στη γειτονιά δεν ακούγεται τίποτα, το τηλέφωνο δεν χτυπάει γιατί η ώρα είναι προχωρημένη και οι περισσότεροι κοιμούνται, ένα «κλικ» χρειάζεται και μου κρατούν συντροφιά. Για την ακρίβεια, οι άνθρωποι που είναι μέσα σε αυτά. Άνθρωποι κάθε ηλικίας. Άνδρες και γυναίκες.  Ανεξαρτήτως επαγγέλματος. Όλοι είναι εκεί.

Σε μία εποχή που η μοναξιά έχει φορέσει το δικό της προσωπείο και κάνει την εμφάνισή της συχνά πυκνά κάθε στιγμή της ημέρας αλλά και της νύχτας, η επικοινωνία μέσω ιντερνέτ χτυπάει κόκκινο. Μπορεί η φιλία να είναι δύσκολο πράγμα και ο καθένας από εμάς να έχει 4-5 πραγματικούς φίλους, με τους οποίους μοιράζεται τα πάντα. Η «φιλία», όμως, των λεγόμενων socialmedia, απαρτίζεται από πολλούς φίλους, που μπορούν να ξεπεράσουν, κατά μέσο όρο, τους 2.000! Σε προβληματίζει κάτι; Δεν είσαι καλά στα επαγγελματικά σου; Ο σύντροφός σου σε παράτησε; Αντιμετωπίζεις κάποιο οικογενειακό πρόβλημα; Τι κάνεις; Πιο παλιά έπαιρνες τηλέφωνο τους γονείς ή τους κολλητούς σου για να τους εξιστορήσεις το συμβάν. Τώρα τα πράγματα είναι κάπως διαφορετικά. Μπαίνεις στο youtube, ψάχνεις ένα τραγούδι, του οποίου οι στίχοι σε εκφράζουν την συγκεκριμένη στιγμή, και το ανεβάζεις στο facebook και στο twitter. Γράφεις και κάτι που θα έλεγες αυθόρμητα στους φίλους σου αν ήταν δίπλα σου την ώρα εκείνη, πατάς enter και δημοσιεύτηκε στο προφίλ σου!

Και δεν το έχεις μοιραστεί με 4-5 φίλους αλλά με 2.000, 3.000 ακόμη και με 5.000! Τότε είναι που οι «διαδικτυακοί φίλοι» θα σου δώσουν τις δικές τους συμβουλές. Τις περισσότερες φορές σου στέλνουν μηνύματα, τα λεγόμενα inbox στο facebook και τα DM στο twitter. Μοιράζονται τις δικές τους εμπειρίες μαζί σου. Και σε κάνουν να νιώθεις ότι δεν είσαι, τελικά, ο μοναδικός που έμεινες χωρίς δουλειά και χωρίς σχέση. Θα σε συμβουλέψουν. Γιατί πάντα ένα τρίτο μάτι βλέπει διαφορετικά την κατάσταση. Και ειδικά όταν δεν είναι και στενός σου φίλος ή συγγενής  -που εκεί τα πράγματα είναι κάπως διαφορετικά, αφού λόγω της αγάπης που σου έχουν, η συμβουλή τους μπορεί να μην είναι και 100% η πιο κατάλληλη και σωστή.

Συνήθως οι άνθρωποι του στενού μας κύκλου δεν είναι αντικειμενικοί. Σου δίνουν τις περισσότερες φορές δίκιο. Σου χαϊδεύουν τα αυτιά. Γιατί ξέρουν ότι έχεις περάσει πολλά και δεν θέλουν να σε στενοχωρήσουν. Σε αντίθεση με τους «διαδικτυακούς φίλους». Εκείνοι σε γνωρίζουν μόνο μέσα από αυτά που γράφεις. Προσπαθούν να σε μάθουν μέσω από τα τραγούδια που ανεβάζεις. Εάν είσαι ευαίσθητος, αν είσαι σκληρός, αν έχεις χιούμορ, αν είσαι πεισματάρης. Όλα φαίνονται. Γιατί κακά τα ψέματα, όσο και αν θες να κρυφτείς οι πράξεις σου σε προδίδουν! Νόμος.

Σιγά σιγά η επικοινωνία σας γίνεται πιο συχνή. Σου λένε τα νέα τους, τους λες τα δικά σου. Σε νοιάζονται και τους νοιάζεσαι και εσύ. Μοιράζεστε τις ανησυχίες σας. Ενώ υπάρχουν και φορές που μπορεί και να μαλώσετε γιατί διαφωνείτε έντονα σε κάποιο θέμα! Έχετε αναπτύξει μία σχέση φιλίας που μέρα με τη μέρα χτίζεται βήμα βήμα. Το τρελό στην υπόθεση είναι ότι παρόλο που δεν γνωρίζεστε από κοντά, νιώθετε σαν να γνωριζόσασταν χρόνια. Μέσα, λοιπόν, από το ίντερνετ έχετε φτιάξει τον δικό σας κόσμο με τους φίλους που επιλέξατε εσείς. Και όχι μόνο. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις  που άνθρωποι έκαναν ακόμη και σχέση, παντρεύτηκαν αλλά και χώρισαν. Εκεί, βέβαια, διαπιστώνεις μετά λύπης ότι χάθηκε η επικοινωνία τετ-α-τετ που υπήρχε κάποτε. Οι άνδρες σταμάτησαν να φλερτάρουν τις γυναίκες. Δεν υπάρχει παιχνίδι.

Χθες βράδυ έτυχε να βγω και να πάω σε ένα κλαμπ με πολύ κόσμο. Νέοι και νέες  χόρευαν και έπιναν. Κοίταζαν τον διπλανό τους και η επόμενη κίνησή τους ήταν να κοιτάζουν με ανυπομονησία την οθόνη του κινητού τους. Όχι επειδή περίμεναν κάποιο μήνυμα από το φίλο τους, αλλά για να γράψουν κάτι στους «διαδικτυακούς φίλους»! Το πιο αστείο, μάλιστα, είναι ότι κάποιοι από αυτούς βρίσκονταν στο ίδιο μέρος με εκείνους που επικοινωνούσαν. Εγώ τους παρατηρούσα. Ήθελα να δω αντιδράσεις. Όλοι,όμως, χαμογελούσαν όταν τα μάτια τους κολλούσαν στο κινητό τους και όχι στον διπλανό τους. «Τι κρίμα», είπα μέσα μου. Χάθηκαν το φλερτ, η επικοινωνία μεταξύ φίλων, οι γνωριμίες  που κάναμε κάποτε στα νυχτερινά  μαγαζιά. Όση ώρα τους έβλεπα να είναι πάνω από τα κινητά τους τόσο εκνευριζόμουν.

Μετά από λίγη ώρα γύρισα σπίτι. Το πρώτο πράγμα που έκανα  ήταν να ανοίξω τον υπολογιστή μου. Να μπω στο facebook και στο twitter. «Δεν μπορείτε να συνδεθείτε. Παρακαλώ επικοινωνήστε με την εταιρία». Αυτό ήταν το μήνυμα που έλαβα στην οθόνη του υπολογιστή μου. Ήταν η ώρα 4. Με έπιασε πανικός. «Μου λείπουν οι φίλοι μου», είπα από μέσα μου. Και εκεί κατάλαβα ότι και εγώ ήμουν ένας από εκείνους στο κλαμπ, που το κινητό τους ήταν η προέκταση του χεριού τους. Ήμουν εκείνη που κατέκρινα την συμπεριφορά τους. Ήμουν εκείνη που αν είχε στο κινητό της, το fb και το twitter, θα χασκογελούσε πάνω στην οθόνη, αδιαφορώντας για τους γύρω της. Ήμουν και εγώ «θύμα» της διαδικτυακής αυτής επικοινωνίας?

Γράφει: Μαρκέλλα Σαράιχα

 και   α. Λάβετε υπόψη την υπογραμμισμένη διατύπωση του κειμένου «Σε μία εποχή που η μοναξιά έχει φορέσει το δικό της προσωπείο και κάνει την εμφάνισή της συχνά πυκνά κάθε στιγμή της ημέρας αλλά και της νύχτας, η επικοινωνία μέσω ίντερντετ χτυπάει κόκκινο»
β. Φτιάξτε ένα σταυρόλεξο με το HotPotatoes που είναι ένα πρόγραμμα ανοιχτού λογισμικού και αποτελείται από 5 επιμέρους προγράμματα - ένα εκ των οποίων είναι και το σταυρόλεξο JCROSS - και βρίσκεται εγκατεστημένο στην επιφάνεια εργασίας του υπολογιστή σας.
Επιλέγοντας το πρόγραμμα JCROSS, δημιουργήστε ένα σταυρόλεξο με 5 λέξεις  που αιτιολογούν γιατί δεν υπάρχουν αληθινοί φίλοι στο fb και 5 λέξεις  που επισημαίνουν τα χαρακτηριστικά της αληθινής φιλίας. Μπορείτε να δώσετε ορισμούς που να αντιστοιχούν στις λέξεις του σταυρόλεξου ή να εισάγετε εικόνες από  το φάκελο με εικόνες στην επιφάνεια εργασίας με το όνομα «ΦΙΛΙΑ» ή τη διεύθυνση: 
όπου θα βρείτε εικόνες για τη φιλία κλπ


Ø  Δραστηριότητα 2 – Οι Συμμαθητές

Με αφορμή το ποίημα του Χόρχε Λουίς Μπόρχες, «Ποίημα στους φίλους»

 στην παρακάτω διεύθυνση
Γράψτε μια παράγραφο (περίπου 70 λέξεις) για τον καλύτερο φίλο σου /την καλύτερη φίλη σου επιλέγοντας μια θεματική πρόταση από τις ακόλουθες. Προσπάθησε να την αναπτύξεις με τη μέθοδο των παραδειγμάτων ή της αιτιολόγησης.
·         Δεν μπορώ να αποτρέψω …………………………………………………
·         Για σένα μπορώ να
Για την απάντησή σας θα χρησιμοποιήσετε το εργαλείο παρουσιάσεων της google

Ø  Δραστηριότητα 3  –  Οι φιλόζωοι

Διαβάστε το περιεχόμενο του παραμυθιού με τίτλο «Παράδεισος και κόλαση» του Πάουλο Κοέλο στη διεύθυνση 

και απαντήστε στο ερώτημα: Ποιος θεωρείται σύμφωνα με το κείμενο ο Παράδεισος και ποια η κόλαση;
  1. Επίσης σε διαφορετική διαφάνεια   με την επιλογή [εισαγωγή- βίντεο  κατά διεύθυνση URL] θα εισάγετε «το μυστικό της αλεπούς» του Αντουάν ντε Σαιντ-Εξυπερύ: «Μικρός Πρίγκιπας».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου